Weerstand in verschillende verschijningen

VN1-M-Column Duwtje-afbeelding 2-glazen-shutterstock_762724582

‘Juist nu is het belangrijk om aandacht te besteden aan leefstijl’, een boodschap die regelmatig terugkomt in deze coronatijd.

In een brandbrief aan het kabinet werd recentelijk zelfs opgeroepen om een campagne te starten over het belang van een gezonde leefstijl tijdens deze pandemie (1). Door onder andere gezonder te eten kan de weerstand immers worden verhoogd. Bij het inrichten van zo’n campagne is het echter belangrijk om ook rekening te houden met een andere vorm van weerstand: de psychologische weerstand die wordt opgeroepen als we voelen dat ons iets wordt opgelegd.

Uit Brits en Amerikaans onderzoek blijkt dat in de respectievelijk landen 48 en 70 procent van de bevolking vindt dat de overheid burgers niet moet vertellen wat zij wel en niet moeten eten (2,3). Met psychologische kennis kunnen we verklaren waarom mensen hier niet positief tegenover staan. Autonomie is namelijk een belangrijke menselijke waarde. Als iemand ons vertelt wat we moeten doen, zijn we vaak geneigd om direct in de weerstand te schieten: ‘Dat bepaal ik zelf wel!’ Hoe kan de Nederlandse overheid burgers dan wel stimuleren een gezondere leefstijl te gaan volgen?

Onder andere door rekening te houden met onze gevoeligheid voor sociale normen: we passen ons gedrag vaak aan op wat anderen vinden en doen. De overheid kan slim gebruikmaken van sociale normen, bijvoorbeeld door er zelf een te creëren, zonder mensen iets op te leggen. Denk aan de nieuwste overheidscampagne over alcoholgebruik, die met een knipoog mensen stimuleert om uit te spreken dat ze even ‘Dranquilo’ doen en dus wat minder of geen alcohol drinken (4). De campagne richt zich op een brede doelgroep. In tv-spotjes laten verschillende typen mensen het voorbeeldgedrag zien: geen of minder alcohol drinken is heel normaal. Wanneer mensen uitspreken ‘Dranquilo’ te doen, wordt meteen een andere sociale norm geactiveerd: die van consistentie en betrouwbaarheid. Wanneer de kijker dit heeft uitgesproken zal hij of zij minder geneigd zijn om voor de gezelligheid toch mee te drinken: anderen zullen dan immers zien dat je je niet aan je eigen regels houdt (5).

De overheid heeft met campagnes een mooie middel in handen om een gezondere leefstijl te stimuleren. Door in te spele

VN1-M-Column-Duwtje-afbeelding-1-Marijn-van-Velzen-225x300 Marijn van Velzen

n op sociale normen en psychologische weerstand tegen de boodschap te voorkomen, kan een leefstijlcampagne bijdragen aan een hogere lichamelijke weerstand.

1.Menzis Oproep medici wetenschappers en bestuurders aan ministers tot leefstijlcampagne. 2020, 11 november. Geraadpleegd van https://www.menzis.nl/over-menzis/publicaties/zorg-zorgverzekering/2020/11/11/oproep-medici-wetenschappers-en-bestuurders-aan-ministers-tot-leefstijlcampagne

2. Rijksoverheid. Dranquilo-campagne: doorbreek je drinkgewoontes. 2020, 11 december. Geraadpleegd van https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/12/10/dranquilo-campagne-doorbreek-je-drinkgewoontes

3. Cialdini RB & Goldstein N J. Social influence: Compliance and conformity. Annual Review of Psychology. 2004.

Lees ook
Column: Het belang van dubbel inleven

Column: Het belang van dubbel inleven

‘Gewoon wat gezonder eten’, een regelmatig terugkerend, goedbedoeld advies. Voor mensen die dat met gemak doen, is het soms lastig te begrijpen dat een chocoladereep minder of juist een sinaasappel extra een hele opgave kan zijn. Dat vergt inlevingsvermogen.

Eetgedrag is weinig veranderingsgezind

Eetgedrag is weinig veranderingsgezind

Als er gezegd – of verzucht – wordt dat een mens eigenlijk nooit verandert, dan gaat het niet alleen over iemands karakter maar ook om gedrag. Gedrag is vaak minder veranderingsgezind dan gedacht of gehoopt. Gewoontes hebben diepe wortels die gedrag ‘vasthouden’. Dit geldt zelfs in deze disruptieve tijden van de coronapandemie. Maar het belang van verandering...

€1,5 miljoen om kinderen groente te leren eten

€1,5 miljoen om kinderen groente te leren eten

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) kende een Vici-beurs van €1,5 miljoen toe voor onderzoek naar waarom kinderen soms iets weigeren te eten zonder het ooit geproefd te hebben.