Boekrecensie | De Darm-Brein Connectie

10 mei 2022

Door Elenna de Roode, diëtist bij Gezond Leven Diëtisten

Zoals de titel: De Darm-Brein Connectie al aangeeft, gaat dit boek in op de connectie tussen je darmen en je brein. Zo gaat het tweede hoofdstuk verdiepend in op het autonome zenuwstelsel, de sympaticus en parasympaticus, hoe deze worden gestimuleerd vanuit de darm. Het is bijna een ode aan de nervus vagus en hoe deze invloed heeft op ons gedrag, gevoel en keuzes die we maken. Er wordt besproken hoe traumatisering en langdurige stress kan leiden tot ernstige psychische stoornissen met als gevolg dat de sympathicus chronisch wordt overprikkeld en de nervus vagus in zijn werking wordt belemmerd wat kan leiden tot spijsverteringsklachten, buikpijn, misselijkheid, verstopping en diarree. Er gaat een hoofdstuk over darmzenuwen en -hormonen waar wordt uitgelegd welke invloed darmen op de hormoonhuishouding hebben. Wist je dat 95 procent van de totale hoeveelheid serotonine wordt aangemaakt en opgeslagen in het maag-darmkanaal? Daarnaast maken darmen ook dopamine, oftewel het ‘gelukshormoon’ aan, dat verband houdt met depressie en lichaamsgewicht. Zo bleek uit onderzoek bij vrouwen met boulimia een dopaminetekort. In het hoofdstuk over het darmmicrobioom wordt besproken welke invloed deze hebben op onze gezondheid en psyche en waarom. Een dysbiose kan naast darmklachten de kans verhogen op depressie, stress en angst. Er zijn ook gedeeltes in het boek waar ik mij niet in kan vinden. Zo vertelt Hasler hoe hij zelf is afgevallen en hoe andere dit ook kunnen bereiken. Hij raadt bijvoorbeeld volkorenbrood af wegens de hoge GI en adviseert honing vanwege de prebiotica. Wat ik vreemd vind, want volkorenbrood bevat ook prebiotica en honing scoort best hoog op de GI. Ook in zijn voedingsadviezen over vasten kan ik me niet vinden. Zo kan juist een regelmatig eetpatroon en een goed, stevig ontbijt, de darmperistaltiek juist verbeteren. Ook zijn veel conclusies die worden getrokken, gebaseerd op dierproefonderzoeken en zal het nog lang duren voordat er nieuwe, werkzame therapieën op gebaseerd kunnen worden. Hasler erkent dit in zijn slot.
Ik zou dit boek niet adviseren aan mijn cliënten. Daar is het te complex voor. Ik zou het wel aanraden aan diëtisten die veel cliënten zien met psychische aandoeningen en darmklachten om beter te begrijpen wat de connectie is tussen brein en darmen. Ook zou ik dit boek aanraden aan mensen die werkzaam zijn in de psychiatrie om het belang van goede voeding voor de darmen te benadrukken.

Altijd op de hoogte blijven?