Tekst: Suzan Tuinier, voedingsdeskundige en eigenaar van communicatiebureau Nutrimedia. Suzan wisselt deze plek af met Michelle Vrij, diëtist bij Nutrimedia.

‘Wilt u dan deze stoomoven mét of zónder magnetronfunctie? En dan met een touchscreen of een draaiknop?’, vraagt de verkoopster in de keukenzaak. Het zweet breekt me uit. ‘Ik heb werkelijk waar geen idee’, biecht ik haar op. Vorige week heb ik namelijk al een nieuwe vloer uitgekozen en de week dáárvoor een nieuwe badkamer. Als er een moment is waarop het draait om keuzes maken, is het wel tijdens een verbouwing. En ik ben er dus niet zo goed in.

Toch is keuzes maken goed voor je, las ik laatst in het boek: Leef meer, denk minder, geschreven door Pia Callesen, een Deense therapeut. Het gaat over metacognitieve gedragstherapie. De oorzaak van neerslachtigheid en zelfs depressie is vaak dat we te veel denken. We analyseren eindeloos wat we hebben gezegd en gedaan of over de beslissingen die we moeten nemen. Maar het werkt niet. In dit boek vind je een radicale strategie om de controle over je denkprocessen terug te krijgen en je weer goed te voelen. Een van haar adviezen: maak keuzes. Geen keuze maken zorgt voor triggergedachten en die slopen je van binnenuit.

Kiezen dus. Maar waarom is dat nou zo moeilijk? Waarschijnlijk omdat er zoveel te kiezen valt. Er is een enorm aanbod, heel veel informatie en dan hoor je ook nog eens veel verschillende meningen. Wanneer weet je nou of je het goed doet of niet? Gedragseconoom Colin Camerer geeft aan dat we denken dat we veel opties willen, maar dat we ons niet bewust zijn van de besluiteloosheid die daaruit voortkomt én de frustratie die dat oplevert.

‘Wij voedingsvoorlichters kunnen iets wat een logo niet kan: luisteren en duiden’

Ook als het om gezond eten gaat, komt kiezen weer om de hoek kijken. Neem ik wel of niet dat stuk taart bij de koffie, neem ik wel of niet dat biertje en die bitterbal? Zijn er manieren om kiezen makkelijker te maken? De overheid denkt dat Nutri-score ons kan helpen om ons beste keuze laten maken. Dat er zoveel discussie is over dit keuzelogo zegt al genoeg. Kiezen is en blijft moeilijk.

Toch zie ik ook een kans voor alle voedingsvoorlichters, wij kunnen iets wat een logo op een verpakking niet kan: luisteren en duiden, zodat iemand met hulp wél de juiste keuze maakt. Zie het maar als een verbouwing. Wij kunnen ervoor zorgen dat een gezonde voedingskeuze uiteindelijk staat als een huis.

Altijd op de hoogte blijven?