Column: Zuster Immaculata

Suzan Tuinier

Auteur: Suzan Tuinier, voedingsdeskundige en eigenaar van communicatiebureau Nutrimedia. Suzan wisselt deze plek af met Michelle Vrij, diëtist bij Nutrimedia.

'Als je meedoet aan een klimaatmars kun je het niet maken om ’s avonds biefstuk te eten', zeg ik tijdens een kampvuurborrel in het bos tegen mijn vrienden. Er ontstaat een flinke discussie. Ik háát mensen die vooral actievoeren om een klimaatselfie op Insta te kunnen posten. Zij zijn juist blij met de aandacht, omdat een klimaatmars er vooral op is gericht om overheid en bedrijfsleven aan te zetten tot actie.

Het doet me een beetje denken aan een gedicht van Gerard Reve. Niet voor niets mijn lievelingsgedicht. Het gaat over zuster Immaculata die al 34 jaar verlamde oude mensen wast in bed verschoont en eten voert. En over elke ongewassen aap die met een bord dat hij voor dit of tegen is het verkeer verspert en ’s avonds zijn smoel op de TV ziet.

Vorige week organiseerde ik een online sessie over de dilemma’s over duurzaam eten. Een hoogleraar hield een interessant betoog en sprak onder andere over een gap tussen gedrag en beleid. De tegenstelling tussen de lange termijn beslissingen op beleidsniveau en de korte termijn actie als het gaat om het gedrag van de consument is interessant. Dit hoeft namelijk niet samen te hangen, sterker nog: de denkrichting is vaak tegengesteld. Misschien is dat wel waar de gevoeligheid ligt.

'Duurzaamheid is zo’n groot thema, dat kun je niet alleen oplossen'

Laten we inzoomen op het gedrag van de consument. Duurzaam eten is lastig, omdat je heel veel beslissingen onbewust neemt. Een duurzame keuze kun je daarom het beste koppelen aan andere positieve eigenschappen, zoals een lage prijs, of een goede smaak. Maar het gedrag van de consument blijft moeilijk te voorspellen.

Diezelfde consument heeft volgens mijn vrienden een hele andere rol. Die kan namelijk de overheid aanzetten tot actie, zodat er wetgeving komt en we wel duurzame keuzes móeten maken. Dat geldt dan vooral voor het bedrijfsleven, maar uiteindelijk ook voor ons als consument.

Moet je niet blij zijn met iedere actie die wordt ondernomen als het gaat om verduurzaming? Duurzaamheid is zo’n groot thema, dat kun je niet alleen oplossen. Of je nou vegetarisch eet, minder weggooit of naar een klimaatmars gaat, het je vooral gaat om de aandacht of niet. Of je een zuster Immaculata of een ongewassen aap bent – of beiden.

 

Lees ook
Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

Leestip: Met een virtualrealitybril naar de supermarkt

Leestip: Met een virtualrealitybril naar de supermarkt

Tijdens de zomerperiode deelde de redactie van Voeding Nu iedere vrijdag een lees-, luister- of kijktip. De rubriek blijkt populair, dus voorlopig houden we de rubriek erin. Vandaag een artikel uit de Volkskrant, over een experiment dat consumenten kan helpen duurzame keuzes te maken in de supermarkt.

Food100 van 2021 bekend

Food100 van 2021 bekend

De Food100 van 2021 is bekend. Op deze lijst van vijftig changemakers jonger dan 30 jaar én vijftig gamechangers ouder dan 30 jaar staan onder andere Jeanne van Ittersum van Trash'ure Taarten, Johan Leenders van Oranjehoen, Joost Rietveld en Merijn Corneel Koops van Too Good to Go, en Linda Klunder en Lars Gierveld van Kumasi Drinks.