Column | Ga toch fietsen!

Suzan Tuinier

Mooi is ie hè? Trots laat mijn clubgenoot zijn spiksplinternieuwe triathlonfiets aan me zien. Hij vertelt over de állerbeste versnellingsgroep en de speciale banden, over het unieke zadel en de nieuwste pedalen, waarmee je het vermogen kunt aflezen via een appje op je telefoon. Ik ben er een beetje stil van. Zelf rijd ik al jaren op een redelijke racefiets, maar ik heb dit seizoen wel zin om flink te presenteren. Moet ik dan ook een nieuwe fiets aanschaffen?

Als je sport een beetje te serieus neemt, doe je er álles aan om sneller te worden. Je koopt de beste spullen, huurt iemand in om trainingsschema’s te maken en vraagt advies aan een personal trainer. Maar het gekke is dat de meeste sporters iets heel belangrijks vergeten of er te laat aan denken: gezond eten.

Gezonde voeding is natuurlijk altijd het vertrekpunt, dat hoef ik jullie niet uit te leggen. En als je meer dan een uur of vijf per week traint, al helemaal. Toch is dat altijd lastig uit te leggen. Samen met een sportdiëtist gaf ik eens een lezing aan mijn triathlonvrienden. Het grootste deel van de tijd ging het over een gezonde basisvoeding. Hoe zorg je dat je je lichaam voorziet van brand- en bouwstoffen? Ik keek rond in de zaal en zag de blikken een beetje afdwalen: bóóóring, las ik in hun ogen.

Aan het einde van de workshop werd het duidelijk. Basisvoeding was maar saai. Daar deden ze het niet voor. Ze wilden advies over de best opneembare vorm van magnesium en weten van welke soort gelletjes je niet misselijk werd. Moesten ze bietensap te drinken voor de wedstrijd, koolhydraten stapelen of creatine gebruiken? Wat konden ze inkopen om nóg gezonder en fitter te worden? Ze struinden het internet af op zoek naar premium supplementen, whey eiwit concentraat, hydration sportvoeding en energy water. 

Het viel me op dat er nog iets meespeelde. Als er één begint met iets, dan volgen ze allemaal, zei mijn trainer gekscherend. Dat is voer voor sportpsychologen. Vergelijkingen met anderen, of sociale vergelijkingen, zijn inherent verbonden met competitie en sport. Sporters zijn dus snel geneigd om te doen wat de concurrentie ook doet. Want het zou toch maar zo zijn dat nét dat ene supplement werkt en je daardoor de hoogste trede op het podium mag beklimmen.

Maar houden sporters zichzelf niet enorm voor de gek? Je hebt gewoon een goede basis nodig. En als je écht veel van je lichaam vraagt, heb je ook echt behoefte aan sportdrank en gelletjes. Maar in de meeste gevallen kun je je afvragen of je met alle extra’s echt sneller en gezonder bent. Ik hou het op een flinke bak havermout en een banaantje voor de wedstrijd en heb extra veel lol als ik tijdens een triathlon op mijn ‘barreltje’ iemand op zo’n peperdure fiets inhaal.

Suzan Tuinier
Voedingsdeskundige en eigenaar van communicatiebureau Nutrimedia.

Meer over
Lees ook
Hoe lang moet je nog?

Hoe lang moet je nog?

Vanwege corona hadden we bij het RIVM twee jaar grotendeels thuisgewerkt. Ondertussen waren diverse collega’s in stilte met pensioen gegaan. Hierover ging het gesprek bij de koffieautomaat. En toen vroeg iemand: ‘Hoe lang moet jij nog?’. Bam. Ik werk al ruim dertig jaar bij het RIVM maar het was nog nooit bij me opgekomen om na te...

Column | Stamgasten

Column | Stamgasten

Sinds kort werk ik op een andere afdeling in het ziekenhuis. Op de dialyse zien we patiënten meerdere keren per week. Daardoor is de band echt totaal anders dan op de klinische afdelingen in het ziekenhuis waar ik eerder werkte. Ik noem ze, ondanks hun leeftijd, eigenlijk altijd bij de voornaam. En de sfeer is, ondanks de medische setting, eigenlijk...

Column | Denken en doen

Column | Denken en doen

Vijftien jaar geleden kreeg ik mijn diploma Voeding en Diëtetiek. Vier ontzettend leuke jaren had ik doorgebracht aan de Hanzehogeschool in Groningen en enorm veel geleerd over voeding en gezondheid, maar ook over scheikunde (inclusief de vele bijlessen) en statistiek.

Niets meer missen over voeding?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief