Ga toch fietsen!

Suzan Tuinier

Mooi is ie hè? Trots laat mijn clubgenoot zijn spiksplinternieuwe triathlonfiets aan me zien. Hij vertelt over de állerbeste versnellingsgroep en de speciale banden, over het unieke zadel en de nieuwste pedalen, waarmee je het vermogen kunt aflezen via een appje op je telefoon. Ik ben er een beetje stil van. Zelf rijd ik al jaren op een redelijke racefiets, maar ik heb dit seizoen wel zin om flink te presenteren. Moet ik dan ook een nieuwe fiets aanschaffen?

Als je sport een beetje te serieus neemt, doe je er álles aan om sneller te worden. Je koopt de beste spullen, huurt iemand in om trainingsschema’s te maken en vraagt advies aan een personal trainer. Maar het gekke is dat de meeste sporters iets heel belangrijks vergeten of er te laat aan denken: gezond eten.

Gezonde voeding is natuurlijk altijd het vertrekpunt, dat hoef ik jullie niet uit te leggen. En als je meer dan een uur of vijf per week traint, al helemaal. Toch is dat altijd lastig uit te leggen. Samen met een sportdiëtist gaf ik eens een lezing aan mijn triathlonvrienden. Het grootste deel van de tijd ging het over een gezonde basisvoeding. Hoe zorg je dat je je lichaam voorziet van brand- en bouwstoffen? Ik keek rond in de zaal en zag de blikken een beetje afdwalen: bóóóring, las ik in hun ogen.

Aan het einde van de workshop werd het duidelijk. Basisvoeding was maar saai. Daar deden ze het niet voor. Ze wilden advies over de best opneembare vorm van magnesium en weten van welke soort gelletjes je niet misselijk werd. Moesten ze bietensap te drinken voor de wedstrijd, koolhydraten stapelen of creatine gebruiken? Wat konden ze inkopen om nóg gezonder en fitter te worden? Ze struinden het internet af op zoek naar premium supplementen, whey eiwit concentraat, hydration sportvoeding en energy water. 

Het viel me op dat er nog iets meespeelde. Als er één begint met iets, dan volgen ze allemaal, zei mijn trainer gekscherend. Dat is voer voor sportpsychologen. Vergelijkingen met anderen, of sociale vergelijkingen, zijn inherent verbonden met competitie en sport. Sporters zijn dus snel geneigd om te doen wat de concurrentie ook doet. Want het zou toch maar zo zijn dat nét dat ene supplement werkt en je daardoor de hoogste trede op het podium mag beklimmen.

Maar houden sporters zichzelf niet enorm voor de gek? Je hebt gewoon een goede basis nodig. En als je écht veel van je lichaam vraagt, heb je ook echt behoefte aan sportdrank en gelletjes. Maar in de meeste gevallen kun je je afvragen of je met alle extra’s echt sneller en gezonder bent. Ik hou het op een flinke bak havermout en een banaantje voor de wedstrijd en heb extra veel lol als ik tijdens een triathlon op mijn ‘barreltje’ iemand op zo’n peperdure fiets inhaal.

Suzan Tuinier
Voedingsdeskundige en eigenaar van communicatiebureau Nutrimedia.

Meer over
Lees ook
Column | Denken en doen

Column | Denken en doen

Vijftien jaar geleden kreeg ik mijn diploma Voeding en Diëtetiek. Vier ontzettend leuke jaren had ik doorgebracht aan de Hanzehogeschool in Groningen en enorm veel geleerd over voeding en gezondheid, maar ook over scheikunde (inclusief de vele bijlessen) en statistiek.

Column | Bredere focus

Column | Bredere focus

Mijn passie voor voedingsonderzoek is ontstaan aan de Universiteit Maastricht; voedingsonderzoek is belangrijk en je kan er zelf erg veel plezier aan beleven. Zowel het onderzoek met mensen – waardoor er een korte lijn is tussen de bevindingen en de toepasbaarheid – en de focus op het fysiologische aspect van voeding, trekt me aan.

Column | Leren

Column | Leren

Ik ben geen studiebol. Dat was vroeger al zo. Ik had een flink motivatieprobleem en vond heel veel leuk, behalve school. Met de hakken over de sloot haalde ik mijn VMBO-diploma en ik beloofde mezelf dat ik nooit, maar dan ook nooit meer de schoolbanken in zou gaan. Ik werd namelijk danseres!