Jaaroverzicht 2021 | De meest opvallende nieuwtjes

2021 2

Beeld Olya Kobruseva via Pexels

In 2021 kwamen er honderden nieuwsberichten langs op voedingnu.nl. Welke vielen het meeste op? Welke zijn het vaakst aangeklikt? We blikken nog eens terug.

Veruit het meest gelezen nieuwsartikel van 2021 was die over de Schijf for Life, een door diëtisten samengesteld plantaardig alternatief op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Ook de reactie van het Voedingscentrum op de vegan Schijf werd veel gelezen.

Wetenschappelijke studies

Artikelen over wetenschappelijke studies werd ook graag gelezen. Zoals dit onderzoek waarin farmacologen van de Universiteit Utrecht concluderen dat voedingsstoffen een verrassend vergelijkbare werking kunnen hebben als geneesmiddelen. Een opvallende bevinding die kan helpen een brug te bouwen tussen farmacologen en voedingsonderzoekers.

Uit onderzoek van onder andere Universiteit Maastricht, bleek dat ons metabolisme al piekt tijdens het eerste levensjaar, terwijl de achteruitgang van de snelheid waarmee we calorieën verbranden juist later begint dan voorheen werd gedacht, gemiddeld pas vanaf ons zestigste. De studie werd gepubliceerd in vakblad Science.

Voedselveiligheid

Er was dit jaar veel te doen rondom titaniumdioxide, het e-nummer waarvan uiteindelijk besloten is dat er een verbod op komt in voedingsmiddelen. Op 14 mei schreven we dat een verbod in zicht was en in oktober kwam de bevestiging: in 2022 een EU-breed verbod op E171.

Er was ook nieuws over rozijnen. Volgens een onderzoek van foodwatch zouden die vol zitten met een cocktail van bestrijdingsmiddelen. Het Voedingscentrum reageerde genuanceerd op de ophef.

Wil je volgend jaar niets missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Onderzoek naar online motivatieprogramma op maat

Juul Coumans ontwikkelde 'MijnLeefstijlCoach', een online programma op maat om mensen te motiveren op langere termijn gezond(er) te eten en/of meer te bewegen. Op donderdag 29 september verdedigt zij haar proefschrift 'MyLifestyleCoach - Development and evaluation of a web-based computer-tailored intervention for diet and physical activity guided by...

De echte (meer)waarde van appels en ander fruit

De lokale fruitteelt heeft het zwaar. Nieuwe toepassingen kunnen een flinke boost betekenen. Jerome Hendriks, hoogleraar neuroimmonologie, bestudeert gezondheidsbevorderende stoffen in appels. Een daarvan, florentine, springt eruit.

Het belang van gezonde voeding voor ouderen

Gezond eten en voldoende bewegen is voor ouderen belangrijk om zo lang mogelijk gezond en fit te blijven. Ook als er sprake is van een chronische ziekte, zoals diabetes type 2, draagt gezond eten en voldoende bewegen bij aan het bevorderen van de gezondheid op de langere termijn.