Jaaroverzicht 2021 | De meest opvallende nieuwtjes

2021 2

Beeld Olya Kobruseva via Pexels

In 2021 kwamen er honderden nieuwsberichten langs op voedingnu.nl. Welke vielen het meeste op? Welke zijn het vaakst aangeklikt? We blikken nog eens terug.

Veruit het meest gelezen nieuwsartikel van 2021 was die over de Schijf for Life, een door diëtisten samengesteld plantaardig alternatief op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Ook de reactie van het Voedingscentrum op de vegan Schijf werd veel gelezen.

Wetenschappelijke studies

Artikelen over wetenschappelijke studies werd ook graag gelezen. Zoals dit onderzoek waarin farmacologen van de Universiteit Utrecht concluderen dat voedingsstoffen een verrassend vergelijkbare werking kunnen hebben als geneesmiddelen. Een opvallende bevinding die kan helpen een brug te bouwen tussen farmacologen en voedingsonderzoekers.

Uit onderzoek van onder andere Universiteit Maastricht, bleek dat ons metabolisme al piekt tijdens het eerste levensjaar, terwijl de achteruitgang van de snelheid waarmee we calorieën verbranden juist later begint dan voorheen werd gedacht, gemiddeld pas vanaf ons zestigste. De studie werd gepubliceerd in vakblad Science.

Voedselveiligheid

Er was dit jaar veel te doen rondom titaniumdioxide, het e-nummer waarvan uiteindelijk besloten is dat er een verbod op komt in voedingsmiddelen. Op 14 mei schreven we dat een verbod in zicht was en in oktober kwam de bevestiging: in 2022 een EU-breed verbod op E171.

Er was ook nieuws over rozijnen. Volgens een onderzoek van foodwatch zouden die vol zitten met een cocktail van bestrijdingsmiddelen. Het Voedingscentrum reageerde genuanceerd op de ophef.

Wil je volgend jaar niets missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Lees ook
Eten+Welzijn start Lerend Netwerk voor diëtisten in verpleeg- en revalidatiezorg

Dit voorjaar start vanuit Stichting Eten+Welzijn het initiatief Lerend Netwerk voor diëtisten in de verpleeg- en revalidatiezorg. Samen met collega’s kunnen zij kennis en praktijkervaring uitwisselen, met als doel om nieuwe werkwijzen, inzichten en oplossingen te bedenken rondom eten en drinken binnen zorginstellingen.

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Jaaroverzicht 2021 | Favoriete artikelen uit Voeding Nu

In dit artikel bespreekt de webredactie van Voeding Nu de leukste/interessantste/meest spraakmakende Voeding Nu-artikelen van het jaar: van hersenen, via de schooltuin tot laboratoriumkoffie.