Jaaroverzicht 2021 | De meest opvallende nieuwtjes

2021 2

Beeld Olya Kobruseva via Pexels

In 2021 kwamen er honderden nieuwsberichten langs op voedingnu.nl. Welke vielen het meeste op? Welke zijn het vaakst aangeklikt? We blikken nog eens terug.

Veruit het meest gelezen nieuwsartikel van 2021 was die over de Schijf for Life, een door diëtisten samengesteld plantaardig alternatief op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Ook de reactie van het Voedingscentrum op de vegan Schijf werd veel gelezen.

Wetenschappelijke studies

Artikelen over wetenschappelijke studies werd ook graag gelezen. Zoals dit onderzoek waarin farmacologen van de Universiteit Utrecht concluderen dat voedingsstoffen een verrassend vergelijkbare werking kunnen hebben als geneesmiddelen. Een opvallende bevinding die kan helpen een brug te bouwen tussen farmacologen en voedingsonderzoekers.

Uit onderzoek van onder andere Universiteit Maastricht, bleek dat ons metabolisme al piekt tijdens het eerste levensjaar, terwijl de achteruitgang van de snelheid waarmee we calorieën verbranden juist later begint dan voorheen werd gedacht, gemiddeld pas vanaf ons zestigste. De studie werd gepubliceerd in vakblad Science.

Voedselveiligheid

Er was dit jaar veel te doen rondom titaniumdioxide, het e-nummer waarvan uiteindelijk besloten is dat er een verbod op komt in voedingsmiddelen. Op 14 mei schreven we dat een verbod in zicht was en in oktober kwam de bevestiging: in 2022 een EU-breed verbod op E171.

Er was ook nieuws over rozijnen. Volgens een onderzoek van foodwatch zouden die vol zitten met een cocktail van bestrijdingsmiddelen. Het Voedingscentrum reageerde genuanceerd op de ophef.

Wil je volgend jaar niets missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Wageningse onderzoekers winnen rubisco-eiwit uit tomatenblad

Onderzoekers van Wageningen University & Research zijn er als eerste ter wereld in geslaagd het hoogwaardige Rubisco-eiwit te winnen uit tomatenblad, een belangrijke reststroom in de glastuinbouw. De methode die ze hanteerden, lijkt op eerdere door hen ontwikkelde methodes voor de isolatie van Rubisco uit andere reststromen. Bij toepassing op grote...

Geaccrediteerde e-nascholing persoonsgerichte voedingszorg bij diabetes

Voeding speelt een belangrijke rol bij het behandelen van diabetes type 2. Om diëtisten bij te scholen over hoe je een voedingsrichtlijn in de praktijk vertaalt naar persoonsgerichte adviezen, is nu een geaccrediteerde e-nascholing van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) en de Nederlandse Diabetes Federatie beschikbaar.

Afdeling Diëtetiek van het Erasmus MC onderzoekt intermitterend vasten

Er is veel aandacht in de media voor intermitterend vasten, maar we weten nog bijna niets over de lange termijneffecten en de haalbaarheid, zegt onderzoeker en diëtist Kirsten Berk van het Erasmus MC. Daarom is de onderzoeksgroep van de afdeling Diëtetiek dit jaar gestart met een grootschalig onderzoek naar de effecten van het dieet.