Jaaroverzicht 2021 | De meest opvallende nieuwtjes

2021 2

Beeld Olya Kobruseva via Pexels

In 2021 kwamen er honderden nieuwsberichten langs op voedingnu.nl. Welke vielen het meeste op? Welke zijn het vaakst aangeklikt? We blikken nog eens terug.

Veruit het meest gelezen nieuwsartikel van 2021 was die over de Schijf for Life, een door diëtisten samengesteld plantaardig alternatief op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Ook de reactie van het Voedingscentrum op de vegan Schijf werd veel gelezen.

Wetenschappelijke studies

Artikelen over wetenschappelijke studies werd ook graag gelezen. Zoals dit onderzoek waarin farmacologen van de Universiteit Utrecht concluderen dat voedingsstoffen een verrassend vergelijkbare werking kunnen hebben als geneesmiddelen. Een opvallende bevinding die kan helpen een brug te bouwen tussen farmacologen en voedingsonderzoekers.

Uit onderzoek van onder andere Universiteit Maastricht, bleek dat ons metabolisme al piekt tijdens het eerste levensjaar, terwijl de achteruitgang van de snelheid waarmee we calorieën verbranden juist later begint dan voorheen werd gedacht, gemiddeld pas vanaf ons zestigste. De studie werd gepubliceerd in vakblad Science.

Voedselveiligheid

Er was dit jaar veel te doen rondom titaniumdioxide, het e-nummer waarvan uiteindelijk besloten is dat er een verbod op komt in voedingsmiddelen. Op 14 mei schreven we dat een verbod in zicht was en in oktober kwam de bevestiging: in 2022 een EU-breed verbod op E171.

Er was ook nieuws over rozijnen. Volgens een onderzoek van foodwatch zouden die vol zitten met een cocktail van bestrijdingsmiddelen. Het Voedingscentrum reageerde genuanceerd op de ophef.

Wil je volgend jaar niets missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Veel bestrijdingsmiddelen in rozijnen, moeten we ze laten staan?

Rozijnen bevatten gemiddeld 11,3 verschillende bestrijdingsmiddelen, blijkt uit onderzoek van foodwatch op basis van metingen van de NVWA. De voedselwaakhond slaat alarm, maar volgens het Voedingscentrum is er geen reden tot zorg.

Leestip │ Is goede voeding het nieuwe medicijn?

De vrijdagtip van deze week is het artikel ‘Is goede voeding het nieuwe medicijn?’ uit het AD van 24 november. Hoogleraar farmacologie Saskia Braber vertelt over het onderzoek naar de geneeskrachtige werking van voeding.

Boekrecensie | Ingelepeld van Tim Spector

Een flinke portie kritiek In dit boek laat auteur Tim Spector je twijfelen aan alles dat je dacht te weten over voeding. Dit boek is geen leesvoer, het is een compleet buffet met gerechten vol (heerlijke) kritiek. Tim Spector is professor genetische epidemiologie aan het King’s College in London. ‘Ingelepeld’ is zijn derde boek....