Kijktip | Vierdelige serie van Zembla: De uitgeputte bodem

trekker

Beeld: Skitterphoto via Pexels

In deze vrijdagtip kijken we wat verder dan gezondheid alleen. Zembla maakte een serie van vier uitzendingen over het boerenland, want dat is er slecht aan doe. “Vrijwel iedereen is het erover eens dat het radicaal anders moet. Maar waarom gebeurt dat niet?”

Zembla onderzoekt in de serie De uitgeputte bodem welke belangen er mee spelen en wat de rol is van banken, zuivelcoöperaties en grote agrochemische bedrijven. Deel 1 is getiteld Het kippenexperiment, over een recent onderzoek naar de gezondheid van biologisch eten. "Zembla ontdekt dat als de presentatie van het rapport nadert, er een conflict ontstaat over de uitkomsten van het onderzoek, waarin de top van onderzoeksinstituut TNO en de Universiteit Wageningen een opmerkelijke rol spelen."

Het excuus van de boerenleenbank, zo heet deel 2. Boeren willen best omschakelen naar biologisch, maar zeggen dat hun bank deze omschakeling frustreert. Zembla onderzoek de rol van de banken in dit verhaal. Daarop volgt deel 3 van de serie, Het grote geld, met aandacht voor banken, zuivelcoöperaties en producenten van bestrijdingsmiddelen. Allemaal zeggen ze te werken aan verduurzaming van de landbouw, maar dezelfde partijen lobbyen ondertussen tegen Europese verduurzamingsplannen. Tot slot Supermarktmacht, deel 4 van de serie. Daarin onderzoek Zembla de rol en verantwoordelijkheid van supermarkten in het verhaal. Zij zijn de laatste halte tussen boer en consument en hebben een enorme machtspositie. "Hoe gebruiken ze die? We zien campagnes over minder plastic zakjes en boeren met bijenhotels op hun land. Maar is dit genoeg om de voedselketen te verduurzamen?"

De gehele serie van De uitgeputte bodem bekijk je hier.

Lees ook
Aandeel biologisch neemt in 2021 iets toe

Aandeel biologisch neemt in 2021 iets toe

Het aandeel biologisch groeide in 2021. Iets meer huishoudens (96,3 procent) kochten biologische producten. Dit zijn met name gezinnen met kinderen en pensioneerden met een hoog inkomen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector.

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

Houdbaarheids-iconen op de verpakking kunnen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Het onderzoek laat zien dat het loont om te investeren in duidelijke houdbaarheidsinformatie op de verpakking en biedt aanknopingspunten voor de praktijk.

Boeren & Buren organiseert ‘Februari zonder supermarkt’

Boeren & Buren organiseert ‘Februari zonder supermarkt’

In februari organiseert het korte keten netwerk Boeren & Buren de uitdaging “Februari zonder supermarkt”. Daarmee moedigen zij consumenten aan om in februari niet naar de supermarkt te gaan en in plaats daarvan onafhankelijke winkels, ambachtslieden en lokale producenten te steunen.