Leestip: Met een virtualrealitybril naar de supermarkt

VR

Beeld: Sound On via Pexels

Tijdens de zomerperiode deelde de redactie van Voeding Nu iedere vrijdag een lees-, luister- of kijktip. De rubriek valt in de smaak, dus voorlopig houden we 'm erin. Vandaag een artikel uit de Volkskrant, over een experiment dat consumenten kan helpen duurzame keuzes te maken in de supermarkt.

Onderzoeker Marijn Meijers (Universiteit van Amsterdam) gebruikt een virtuele supermarkt om te bestuderen of VR mensen zover kan krijgen dat zij milieubewuste voedingskeuzes maken. Ze ontving eind 2020 een Veni-beurs van NWO om aan het onderzoek te besteden. In de Volkskrant vertelt Meijers over het onderzoek, haar doel en hoe de virtuele supermarkt werkt. Pak je bijvoorbeeld een pastasaus met palmolie als ingrediënt? Dan krijg je een pop-up met beeld van een gekapt Amazonewoud. Maak je een relatief duurzame keuze? Dan zie je dat terug in een pop-up met positievere boodschap. De eerste resultaten zijn veelbelovend.

Wat die resultaten zijn, voorbeelden van de pop-ups en meer over het onderzoek, lees je in het artikel op volkskrant.nl.

Heb je zelf iets interessants, fascinerends of merkwaardigs gelezen/gezien/geluisterd? Laat het ons dan weten via info@voedingnu.nl.

 

Lees ook
Leestip │ Is goede voeding het nieuwe medicijn?

Leestip │ Is goede voeding het nieuwe medicijn?

De vrijdagtip van deze week is het artikel ‘Is goede voeding het nieuwe medicijn?’ uit het AD van 24 november. Hoogleraar farmacologie Saskia Braber vertelt over het onderzoek naar de geneeskrachtige werking van voeding.

Food belangrijke speler in KVK Innovatie Top 100 2021

Food belangrijke speler in KVK Innovatie Top 100 2021

Dertien bedrijven uit de food- en agrisector hebben een plek bemachtigd in de KVK Innovatie Top 100 van 2021. We zetten ze op een rijtje.

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?