Leestip: Met een virtualrealitybril naar de supermarkt

VR

Beeld: Sound On via Pexels

Tijdens de zomerperiode deelde de redactie van Voeding Nu iedere vrijdag een lees-, luister- of kijktip. De rubriek valt in de smaak, dus voorlopig houden we 'm erin. Vandaag een artikel uit de Volkskrant, over een experiment dat consumenten kan helpen duurzame keuzes te maken in de supermarkt.

Onderzoeker Marijn Meijers (Universiteit van Amsterdam) gebruikt een virtuele supermarkt om te bestuderen of VR mensen zover kan krijgen dat zij milieubewuste voedingskeuzes maken. Ze ontving eind 2020 een Veni-beurs van NWO om aan het onderzoek te besteden. In de Volkskrant vertelt Meijers over het onderzoek, haar doel en hoe de virtuele supermarkt werkt. Pak je bijvoorbeeld een pastasaus met palmolie als ingrediënt? Dan krijg je een pop-up met beeld van een gekapt Amazonewoud. Maak je een relatief duurzame keuze? Dan zie je dat terug in een pop-up met positievere boodschap. De eerste resultaten zijn veelbelovend.

Wat die resultaten zijn, voorbeelden van de pop-ups en meer over het onderzoek, lees je in het artikel op volkskrant.nl.

Heb je zelf iets interessants, fascinerends of merkwaardigs gelezen/gezien/geluisterd? Laat het ons dan weten via info@voedingnu.nl.

 

Lees ook
Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

Leestip: Salt, sugar, fat door Michael Moss

Leestip: Salt, sugar, fat door Michael Moss

Elke vrijdag deelt de redactie van Voeding Nu een kijk-, luister- of leestip. Vandaag tippen we het boek Salt, sugar, fat van Michael Moss.

Presentatie en aanbod werkt door

Presentatie en aanbod werkt door

Als een straat brandschoon is, gooien mensen minder snel afval op straat, omdat afval laten slingeren blijkbaar niet normaal is in die omgeving. Zo kan de fysieke inrichting van onze voedselomgeving, zoals veel vegetarische producten in de supermarkt, ook mensen laten denken dat een bepaalde keuze of gedrag de sociale norm is. Dat blijkt uit het promotieonderzoek...