Voeding Nu 4 (2022)

Cover Voeding Nu 4 2022

Voeding Nu 4 gaat over het thema sport en voeding. In dit nummer lees je o.a. over hoe voeding en inspanning werkt, de relatie van de darmen en de spieren en beantwoordt personal trainer Stefan Lamping zeven vragen over sportvoeding. 

Wist je dat, als je een Voeding Nu Compleet abonnement neemt, je het eerste jaar slechts € 45,00 betaalt? Klik hier voor alle informatie.

Voeding Nu 4 als pdf lezen? Dat kan via deze link.

__

In haar Redactioneel leidt hoofdredacteur Angela Jans de editie in. Daaronder vind je binnenkort alle artikelen uit Voeding Nu op een online rijtje.

Nuchter

Wel of niet eten voor het sporten? De meningen zijn verdeeld. Persoonlijk ga ik het liefst een paar keer per week, zonder eerst te ontbijten, nuchter een rondje rennen. Zelfs als ik in het najaar de klassieker over de zeven heuvelen bij Nijmegen loop, die pas ’s middags begint, ga ik die vijftien kilometer met een lege maag aan. Dat vind ik het lekkerst! Of ik er sneller of langzamer door loop? Geen idee. Nou komt mijn eindtijd sowieso niet voor in de bovenste regionen van het klassement, dus wat maakt het uit.

Voor mensen die nog wel ambities op dat vlak hebben, onderzoekt dr. Marco Mensink in Wageningen het effect van voeding op sportieve resultaten. (Vanaf pagina 8.) Zo zorgt hij bij Eat2move voor de aansturing van twee promotieonderzoeken waarin de rol van micronutriënten, status en de timing van voeding bij sporters centraal staat. Ook wordt specifiek gekeken naar het effect van extra eiwitinname bij duursport, want tot nu toe werd dat voornamelijk met krachtsport geassocieerd. Interessant.

Wat ik overigens wel altijd doe voor ik ga rennen: minstens twee, soms drie koppen koffie drinken. En volgens het Standpunt van het Voedingscentrum (zie pagina 25), heeft cafeïne wel degelijk invloed op sportieve prestaties. ‘Cafeïne kan helpen alertheid en concentratie te verhogen, duurprestaties en uithoudingsvermogen te verbeteren en de zwaarte van de inspanning voor het gevoel te verlagen’, aldus het Voedingscentrum. Haha, gebruik ik dus onbewust toch een beetje doping? Gelukkig loop ik niet alleen nuchter, ik ben het doorgaans ook. Alleen door koffie te drinken gaat het echt niet lukken om ooit nog eens een marathon uit te lopen, gewoon blijven trainen dan maar.

Sport en voeding, dat is dus het thema van dit nummer. Daarnaast in deze editie van Voeding Nu, onder meer aandacht voor een RIVM-rapport over nieuwe criteria voor productverbetering, een gesprek met Lisanne de Weert van Blonk Consultants over de vraag of er nog plaats is voor toegevoegde en vrije suikers in een gezond en duurzaam voedingspatroon en diverse columns van voedingsdeskundigen.

Veel leesplezier! 

Angela Jans
Hoofdredacteur
angelajans@aleapublishers.nl

In deze editie
Ga toch fietsen!

Ga toch fietsen!

Mooi is ie hè? Trots laat mijn clubgenoot zijn spiksplinternieuwe triathlonfiets aan me zien. Hij vertelt over de állerbeste versnellingsgroep en de speciale banden, over het unieke zadel en de nieuwste pedalen, waarmee je het vermogen kunt aflezen via een appje op je telefoon. Ik ben er een beetje stil van. Zelf rijd ik al jaren op een redelijke racefiets,...

Gans als borrelhapje

Gans als borrelhapje

In ons land hebben we een overschot aan wilde ganzen. Kun je daar iets mee? Een aantal studenten bedacht een toepassing, in de vorm van borrelhapjes. Willemijn ten Hoor (22) besloot het concept verder uit te breiden en staat nu aan het roer van Saucijs UNIQ.

Column | Denken en doen

Column | Denken en doen

Vijftien jaar geleden kreeg ik mijn diploma Voeding en Diëtetiek. Vier ontzettend leuke jaren had ik doorgebracht aan de Hanzehogeschool in Groningen en enorm veel geleerd over voeding en gezondheid, maar ook over scheikunde (inclusief de vele bijlessen) en statistiek.

Vleesvervangers, voor elk wat wils

Vleesvervangers, voor elk wat wils

Vegetariërs, flexitariërs en veganisten vormen een groeiende groep consumenten. De een wil de smaak en bite van vlees proeven en ervaren, de ander wil vooral een smakelijk alternatief voor de nodige eiwitten. Snel klaar is ook een wens. Het kan allemaal. Er komt steeds meer aanbod, voor elk wat wils.

Standpunt Voedingscentrum | Invloed van cafeïne op sportprestaties

Standpunt Voedingscentrum | Invloed van cafeïne op sportprestaties

Heb je cafeïne nodig voor een goede sportprestatie? Welke effecten heeft cafeïne? En welke hoeveelheid is te veel? Het Voedingscentrum geeft antwoord op deze vragen.

Frosty Farm winnaar van Food Innovation Award 2022

Frosty Farm winnaar van Food Innovation Award 2022

De makers van Frosty Farm, een bevroren snack van haveryoghurt, fruit en groente, zijn de winnaars geworden van de Food Innovation Bachelor’s Award 2022. De jaarlijkse wedstrijd van het Voedingscentrum voor studenten van alle voedingsgerelateerde hbo- en wo-opleidingen.

De sportieve relatie van de darmen en de spieren

De sportieve relatie van de darmen en de spieren

Het darmmicrobioom geeft beetje bij beetje zijn geheimen prijs. Waar niemand nog naar had gekeken, was de relatie tussen voeding, de werking van de darmen en sportprestaties. Onderzoeker Britt Otten zette een reeks experimenten op om te zien of vezelrijke voeding het uithoudingsvermogen kan verbeteren. Het antwoord is voorlopig: zou best kunnen.

Brood barst van de eiwitten

Brood barst van de eiwitten

Er is steeds meer aandacht voor eiwitten. Zeker bij mensen die graag sporten en goed voor hun lichaam zorgen. Dat die eiwitten te vinden zijn in vlees, vis, eieren en zuivel is voor bijna niemand een verrassing. Maar wat de meesten niet weten, is dat brood dé stille kracht is als het gaat om eiwitten.

Stapsgewijs verbeteren

Stapsgewijs verbeteren

Stap voor stap naar betere voedingswaarden. Fabrikanten van levensmiddelen kunnen aan de slag met het nieuwe RIVM-rapport 'Nieuwe criteria voor productverbetering. Zout-, verzadigd vet- en suikergehalten voor voedingsmiddelengroepen'.