10.000 stappen per dag geen hulp tegen gewichtstoename

feet-538245_1920

10.000 stappen maken per dag blijkt geen automatische hulp om het gewicht onder controle te houden. Zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Brigham Young University (BYU). Zelfs 15,000 stappen per dag kon niet voorkomen dat studenten gemiddeld 1.5 kilogram aankwamen gedurende de 24 weken durende studie.

Het onderzoek  werd gedaan bij 120 vrouwelijke eerstejaarsstudenten tussen de 18 en 22 jaar. De studenten zijn gevolgd gedurende het eerste halfjaar van hun studie (24 weken). De onderzoekers van de afdeling bewegingswetenschappen werkten samen met de afdeling voeding & diëtetiek.

Van de deelnemers werden het gewicht en de energie-inname bijgehouden. Om de stappen te meten droegen ze een pedometer, die ze 24 uur per dag droegen. Elke student kreeg een doel van 10.000, 12.500 of 15.000 stappen per dag toegewezen. Geconcludeerd werd dat het niet uitmaakte hoeveel stappen per dag zetten; ze kwamen toch nog steeds aan, of het er nu 15.000 waren of minder.

Beweging niet effectief

Aan het begin van de studie liepen deelnemers gemiddeld 9.600 stappen per dag. Na afloop liep de groep proefpersonen die 10,000 stappen kreeg toegewezen, gemiddeld 11.066 stappen. De groep van 12.500 kwam uit op gemiddeld 13.638. De groep van 15.000 liep aan het eind wat minder, 14.557 stappen per dag. student-849825_1920-300x200

Hoewel de deelnemers zich aardig aan hun doel hielden, kwamen ze gemiddeld 1.5 kilogram aan. ’beweging alleen is niet altijd de meest effectieve manier om af te vallen’ concludeert hoofdonderzoeker Bruce Bailey . ‘Het bijhouden van je hoeveelheid stappen kan mogelijk je hoeveelheid beweging verhogen, maar onze studie laat niet zien dat het helpt bij het behouden van je gewicht of het voorkomen van aankomen.’

Toch goed voor je

Hoewel volgens het onderzoek geen enkele hoeveelheid stappen lijkt bij te dragen aan het voorkomen van gewichtstoename, is er volgens de onderzoekers wel sprake van een positief effect op bewegingspatronen. Gemiddeld werden er 77 minuten minder zittend doorgebracht per dag. ’’Het grootste voordeel van het bijhouden van stappen is dat mensen minder tijd zittend gaan doorbrengen. Hoewel het gewichtstoename niet voorkomt is het wel goed voor je’, aldus Bailey.

Lees ook
Vrijdagtip | Wandelapp ‘Ommetje’

Vrijdagtip | Wandelapp ‘Ommetje’

Elke vrijdag tipt de redactie een lees-, luister-, kijk- of softwaretip. Vandaag tippen wij de app Ommetje. Ommetje motiveert je om regelmatig te gaan wandelen. Met succes, want tijdens mijn stagedagen thuis is zo’n frisse neus enorm welkom.

NAV-lid Jessica Kiefte-de Jong: ‘Ik wil voeding en leefstijl vanuit verschillende disciplines bestuderen’

NAV-lid Jessica Kiefte-de Jong: ‘Ik wil voeding en leefstijl vanuit verschillende disciplines bestuderen’

Wie is Jessica Kiefte-de Jong? Geboren: 19 juni 1983Woont: in Den HaagFunctie: hoogleraar Population Health Hoe bent u in de voedingswereld terechtgekomen? Mijn moeder deed vrijwilligerswerk in een verpleeghuis en als kind mocht ik regelmatig mee. De zorg vond ik al snel interessant maar ik moest niet veel hebben van allerlei medische handelingen....

Kijktip: The Game Changers

Kijktip: The Game Changers

Elke vrijdag deelt de redactie van VoedingNU een kijk-, luister- of leestip. De vrijdagtip van deze week is de Neflix documentaire The Game Changers waarin het verhaal van James Wilks verteld wordt.