10.000 stappen per dag geen hulp tegen gewichtstoename

feet-538245_1920

10.000 stappen maken per dag blijkt geen automatische hulp om het gewicht onder controle te houden. Zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Brigham Young University (BYU). Zelfs 15,000 stappen per dag kon niet voorkomen dat studenten gemiddeld 1.5 kilogram aankwamen gedurende de 24 weken durende studie.

Het onderzoek  werd gedaan bij 120 vrouwelijke eerstejaarsstudenten tussen de 18 en 22 jaar. De studenten zijn gevolgd gedurende het eerste halfjaar van hun studie (24 weken). De onderzoekers van de afdeling bewegingswetenschappen werkten samen met de afdeling voeding & diëtetiek.

Van de deelnemers werden het gewicht en de energie-inname bijgehouden. Om de stappen te meten droegen ze een pedometer, die ze 24 uur per dag droegen. Elke student kreeg een doel van 10.000, 12.500 of 15.000 stappen per dag toegewezen. Geconcludeerd werd dat het niet uitmaakte hoeveel stappen per dag zetten; ze kwamen toch nog steeds aan, of het er nu 15.000 waren of minder.

Beweging niet effectief

Aan het begin van de studie liepen deelnemers gemiddeld 9.600 stappen per dag. Na afloop liep de groep proefpersonen die 10,000 stappen kreeg toegewezen, gemiddeld 11.066 stappen. De groep van 12.500 kwam uit op gemiddeld 13.638. De groep van 15.000 liep aan het eind wat minder, 14.557 stappen per dag. student-849825_1920-300x200

Hoewel de deelnemers zich aardig aan hun doel hielden, kwamen ze gemiddeld 1.5 kilogram aan. ’beweging alleen is niet altijd de meest effectieve manier om af te vallen’ concludeert hoofdonderzoeker Bruce Bailey . ‘Het bijhouden van je hoeveelheid stappen kan mogelijk je hoeveelheid beweging verhogen, maar onze studie laat niet zien dat het helpt bij het behouden van je gewicht of het voorkomen van aankomen.’

Toch goed voor je

Hoewel volgens het onderzoek geen enkele hoeveelheid stappen lijkt bij te dragen aan het voorkomen van gewichtstoename, is er volgens de onderzoekers wel sprake van een positief effect op bewegingspatronen. Gemiddeld werden er 77 minuten minder zittend doorgebracht per dag. ’’Het grootste voordeel van het bijhouden van stappen is dat mensen minder tijd zittend gaan doorbrengen. Hoewel het gewichtstoename niet voorkomt is het wel goed voor je’, aldus Bailey.

Lees ook
Doe mee met 2diabeat tijdens de Nationale Sportweek

Doe mee met 2diabeat tijdens de Nationale Sportweek

Zoveel mogelijk Nederlanders laten genieten van sporten en bewegen, daar draait de NOC*NSF Nationale Sportweek van 16 tot en met 25 september om. Ruim 1 miljoen mensen in Nederland hebben diabetes type 2 en dit aantal stijgt hard. 2diabeat wil de opmars van diabetes type 2 stoppen door een gezonde leefstijl te promoten. Sporten en bewegen maken daar...

Landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool van start

Landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool van start

De eerste landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool gaat 13 september van start. Het doel van de challenge is zoveel mogelijk hbo-studenten door heel Nederland bewustmaken van de hoeveelheid voedsel dat nodeloos verspild wordt in scholen, instellingen en in de voedingsindustrie.

Cosun Nutrition Center van start als voedingswetenschappelijk kenniscentrum

Cosun Nutrition Center van start als voedingswetenschappelijk kenniscentrum

Met ingang van 20 juli gaat het Cosun Nutrition Center officieel van start als voedingswetenschappelijk kenniscentrum voor plantaardige voeding van de coöperatieve agrofood onderneming Royal Cosun. Het Cosun Nutrition Center richt zich op alle plantaardige producten en ingrediënten binnen Cosun met focus op voeding, gezondheid en duurzaamheid.