3D-geprint voedsel bij kauw- en slikproblemen

92871 PD Food Probe 25801

TNO werkt aan een 3D-printer waarmee gepureerd voedsel aantrekkelijker kan worden gemaakt voor patiënten met kauw- en slikproblemen.

Het doel is om voor 2015 een printer te hebben ontwikkeld die elke minuut een maaltijd kan maken. Op langere termijn worden snellere printer verwacht.

 

Een gepureerd broccoliroosje

‘Mensen met kauw- en slikproblemen krijgen nu een soort milkshake of gepureerd voedsel.’ Dan gaat de lol van eten er volgens Kjeld van Bommel, onderzoeker bij TNO, een beetje van af. ‘Soms raken mensen in verpleegtehuizen hierdoor ondervoed.’ Gepureerde broccoli in de vorm van broccoliroosjes zou daar volgens hem verandering in kunnen brengen.

 

Betere kwaliteit van leven

‘Patiënten met kauw- en slikproblemen krijgen echt weer dingen op hun bord die ze met een mes en vork moeten eten. Ze voelen zich minder gehandicapt, gaan beter eten en krijgen een betere kwaliteit van leven’, aldus van Bommel. Ook moet het mogelijk worden dat de printers maaltijden aanpassen aan bijvoorbeeld patiënten die extra calcium nodig hebben.

 

Samenwerken

Verder geeft van Bommel aan samen met grote internationale voedingsbedrijven te gaan werken.

Welke bedrijven dit zullen zijn is nog onbekend.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...