4 miljard besparing als Belgen met overgewicht één eenheid in BMI zouden dalen

attachment-BestellenvanuitBelgiebijMikroElectro-jpg

België zou 4 miljard in 20 jaar kunnen besparen met overgewicht en obesitas als de Belgen iets gezonder zouden gaan leven. Hiervoor zou de BMI van de bevolking met één eenheid moeten dalen. Dit blijkt uit een studie uitgevoerd door Lieven Annemans, gezondheidseconoom en professor aan de universiteit van Gent.

De besparingen zijn opgesplitst in ruim 3 miljard directe besparingen, als medicatie en zorg en 783 miljoen aan indirecte besparingen als ziekteverzuim en verminderde werkprestaties. Uit de studie blijkt dat de kans op ziekte aanzienlijk daalt bij een lagere BMI. Als de BMI van de gemiddelde Belg met 1 punt zou dalen, vermindert de kans op ziekte met 10 procent.

Diabetes

De kans op diabetes is bijvoorbeeld 5,5 keer zo groot bij een obese man in vergelijking met iemand die een gezond gewicht heeft. Voor vrouwen is het risico zelfs 7 keer groter. Mensen met diabetes hebben weer grotere gezondheidsrisico’s. De kans op hartziekten is bij hen 2 keer groter.

Economische waarde

Het terug dringen van obesitas levert niet alleen financiële winst op in de medische sector. Het heeft ook positieve economische waarde. Annemans heeft gekeken naar de gezondheidswinst in aantal gezonde levensjaren en de kwaliteit van leven. Dit wordt uitgedrukt in zogeheten QALY’s. Wie langer gezond blijft kan langer werken, geeft meer geld uit en is actiever en gelukkiger.  Gekeken naar  QALY’s zou de Belgische obese populatie 12 miljard euro aan positieve economische waarde opleveren als ze één BMI-eenheid zouden verliezen.

Lees verder op Voeding Nu online:

'Met obesitas vaker naar de psycholoog'

Drie miljoen euro voor onderzoek naar voeding, cognitie en gedrag

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...