40 miljoen euro groeigeld voor waterflesjes met geur

air up

Air up, een Duitse scale-up die smaak aan water toevoegt via speciale geurpods, haalt €40 miljoen groeigeld binnen in een nieuwe investeringsronde geleid door Five Seasons Ventures. De fabrikant wil verder uitbreiden in Europa en ook naar de Verenigde Staten.

Air up maakt drinkflesjes met geurpods bij de drinkopening. Door retronasaal ruiken (geur waarnemen via je mond) ‘proef’ je de smaak van de geurpod als je water drinkt. Beschikbare geuren zijn onder andere cola, ijskoffie, bosvruchten en allerlei andere fruitsmaken. Naar eigen zeggen is air up het eerste drinksysteem dat deze technologie gebruikt. 

Sinds de lancering van air up in 2019 is het bedrijf hard gegroeid. Begin 2021 maakte de scale up bekend €20 miljoen aan investeringen te hebben verzameld, onder andere via Five Seasons Ventures, Ippen.Media en PepsiCo. Het merk is sinds kort in Nederland verkrijgbaar en gaat de nieuwe kapitaalinjectie van €40 miljoen gebruiken voor verdere uitbreiding naar andere Europese landen en de Verenigde Staten. Ook wil de scale-up haar productportefeuille en productiefaciliteiten verbreden. Lena Jüngst, medeoprichter van air up, zegt in het persbericht: “Het onderstreept onze visie om de drankenmarkt wereldwijd te transformeren en laat zien dat gezondheid en duurzaamheid ook economisch aantrekkelijk kunnen zijn." 

Niccolo Manzoni, Managing Partner van Five Seasons Ventures, voegt hieraan toe: "Bij Five Seasons Ventures steunen we toekomstige categoriale Food Tech leiders. Het team van air up heeft consequent de visie, ambitie en capaciteiten in hun handelen getoond die nodig zijn om er een te zijn. Deze kapitaalverhoging zal zorgen dat het bedrijf de mogelijkheid krijgt [...] om geur gebaseerde vormen van hydrateren het nieuwe normaal te maken.” 

Lees ook
The Food Lab verbindt student en stad

The Food Lab verbindt student en stad

Van suikerarme baklava tot zeewiermayonaise. Studenten Voeding en Diëtetiek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) ontwikkelen nieuwe foodconcepten in The Food Lab.

Dutch Medical Food gaat samenwerking aan met Mediq

Dutch Medical Food gaat samenwerking aan met Mediq

Mediq, leverancier van medische hulpmiddelen, gaat de distributie verzorgen van de medische voedingsproducten van nieuwkomer Dutch Medical Food. De samenwerking heeft als doel meer variëteit en flexibiliteit te bieden bij de behandeling van ziektegerelateerde ondervoeding.

PlantLab verviervoudigt oppervlakte productielocatie

PlantLab verviervoudigt oppervlakte productielocatie

Vanaf november 2021 breidt scale-up PlantLab uit met 11.000 vierkante meter indoor farm in Amsterdam. Op de locatie worden groenten en kruiden geteeld onder gecontroleerde, ideale omstandigheden.