5 post-corona trends in gezonde ingrediënten: ‘Tot vaccin er is, blijft ondersteuning immuunsysteem belangrijk’

attachment-Groenten-en-fruit

Food Health Ingredients organiseerde een webinar waarin 3 trendexperts reflecteerden hoe consumenten over gezonde ingrediënten denken na de coronacrisis.

Peter Wenströmm, oprichter van Healthy Marketing Team, Julian  Mellentin, oprichter van New Nutrition Business en Rick Miller, assiociate director specialized nutrition bij Mintel zien allemaal dat consumenten op zoek gaan naar ingrediënten die het immuunsysteem ondersteunen in het post-coronatijdperk.

1  Immuniteit blijft belangrijk in voeding voor consumenten ook na coronacrisis, zeker tot er een vaccin beschikbaar is.

Rick Miller van Mintel ziet vooral dat angst de drijfveer is voor de toegenomen interesse is immuniteitsclaims. 60% van millennials (eind 20 – eind 40) is het meest bang voor een infectie. “Deze groep zal de komende tijd de meeste veranderingen maken en ze zullen zorgen voor de populariteit van producten met een immuniteitsclaim.”

Miller: “Totdat er een vaccin is, zullen consumenten experimenteren met gezonde ingrediënten om hun immuniteit een boost te geven. Ze zullen experimenteren met medicinale planten, botanicals, kruiden en specerijen. Dit is afhankelijk van waar ze in geloven.”

2 Food is religie voor sommigen: wellness witchcraft is terug.

Peter Wenströmm ziet dat wellness witchcraft terug is. “Naast kennis en feiten is perceptie en geloof van belang voor de consument. Ingrediënten die aanhaken bij het geloof van consumenten zullen het goed doen.” Hij noemt als voorbeeld kruiden en specerijen -adaptogenen.

Rick Miller ziet ook snacks met zo een adaptogeen als gezond ingrediënt. De categorie snacks is volgens de analist belangrijker dan ooit. Mood-boosting of beautybased zijn ook verhalen waar consumenten gevoelig voor zijn. Volgens Miller moeten merken niet bang zijn om hier mee te experimenteren.

3 Versnelling van de provenance trend.

De vraag naar lokaal geproduceerd voedsel is gegroeid tijdens de coronacrisis. Dat biedt consumenten duurzaamheid en transparantie. “Maar deze vraag komt niet van elke consument,” zegt Julian Mellentin. “De groep is wel van een redelijke grootte. Ook grote bedrijven merken dit.” Hij wijst op de visie van het Franse Danone en het product dat hierbij aansluit: Yoghurt met Fruits d’Ici (fruit van hier).

danone-fruits-dici

Mellentin: “Iedereen zegt: corona leidt tot een nieuw normaal, niets is meer hetzelfde. Maar dat valt wel mee. Mensen blijven doen wat ze kennen: ze zoeken naar comfort ook in voeding. Iedereen gaat ook weer naar buiten.” Hij benadrukt: “Laat je leiden door de feiten, niet door hoop. De categorie vleesvervangers lijken enorm te zijn gegroeid tijdens de crisis, maar vlees is nog veel meer gegroeid.”

 

Populariteit van lokaal is afhankelijk van de categorie en de doelgroep, zegt Mellentin. “De doelgroep kan ook van geloof switchen. Sommigen willen alleen vlees van schapen uit Wales. Anderen eten geloven niet in vlees eten, maar het maakt ze niet uit of de soja van hun vleesvervanger uit Brazilië komt.”

4 Veiligheid gaat voor duurzaamheid op dit moment.

Peter Wenströmm vertelt over het Plastic Dilemma. “Voedselveiligheid is op dit moment belangrijker dan duurzaamheid. Merken kunnen scoren door voedselveiligheid meer naar voren te schuiven.” Mellentin geeft als voorbeeld dat Starbucks self-service heeft vervangen door veilige eenmalige verpakkingen.

5 Online convenience

Peter Wenströmm merkt dat consumenten tijdens de lockdown teruggegaan zijn naar de basics. “Ze maakten veel zelf: gezichtsmaskers, brood, kombucha. En ze vinden online hun informatie. Het is daarom belangrijk om daar contact te maken met je doelgroep.”

   
Lees ook

Carnitine: iedereen heeft het, maar bijna niemand weet het. Wat is carnitine eigenlijk? Wat doet het en wat gebeurt er als het in meerdere of mindere mate aanwezig is in het lichaam? Zes studenten van de opleiding Food Commerce & Technology van Hogeschool Inholland deden, onder supervisie van een docentonderzoeker, een literatuuronderzoek.Carnitine,...

Standpunt Voedingscentrum: voeding en weerstand

Standpunt Voedingscentrum: voeding en weerstand

Er is op dit moment onvoldoende bewijs voor dat de inname van extra voedingsstoffen of -middelen helpt om je weerstand te verhogen. Door gezond te eten ondersteun je je afweer. Of dit helpt om je beter tegen corona te beschermen, weten we niet. Maar je verlaagt wel het risico op overgewicht en chronische ziekten. Van verschillende vitamines en mineralen...

De praktijk van Daphne Hieltjes: ‘(H)erkenning voor de opbouw van online connectie'

De praktijk van Daphne Hieltjes: ‘(H)erkenning voor de opbouw van online connectie'

Daphne Hieltjes is holistisch onlinediëtist. Ze inspireert en ondersteunt mensen naar een gezondere leefstijl.Daphne heeft eind 2019 de deeltijdstudie Voeding en Diëtetiek afgerond en is nu ongeveer een jaar onlinediëtist. Ze wist al snel dat ze niet de typische diëtist wilde worden die haar cliënten in een praktijk ziet. Het plaatsonafhankelijk zijn...