5 post-corona trends in gezonde ingrediënten: ‘Tot vaccin er is, blijft ondersteuning immuunsysteem belangrijk’

attachment-Groenten-en-fruit

Food Health Ingredients organiseerde een webinar waarin 3 trendexperts reflecteerden hoe consumenten over gezonde ingrediënten denken na de coronacrisis.

Peter Wenströmm, oprichter van Healthy Marketing Team, Julian  Mellentin, oprichter van New Nutrition Business en Rick Miller, assiociate director specialized nutrition bij Mintel zien allemaal dat consumenten op zoek gaan naar ingrediënten die het immuunsysteem ondersteunen in het post-coronatijdperk.

1  Immuniteit blijft belangrijk in voeding voor consumenten ook na coronacrisis, zeker tot er een vaccin beschikbaar is.

Rick Miller van Mintel ziet vooral dat angst de drijfveer is voor de toegenomen interesse is immuniteitsclaims. 60% van millennials (eind 20 – eind 40) is het meest bang voor een infectie. “Deze groep zal de komende tijd de meeste veranderingen maken en ze zullen zorgen voor de populariteit van producten met een immuniteitsclaim.”

Miller: “Totdat er een vaccin is, zullen consumenten experimenteren met gezonde ingrediënten om hun immuniteit een boost te geven. Ze zullen experimenteren met medicinale planten, botanicals, kruiden en specerijen. Dit is afhankelijk van waar ze in geloven.”

2 Food is religie voor sommigen: wellness witchcraft is terug.

Peter Wenströmm ziet dat wellness witchcraft terug is. “Naast kennis en feiten is perceptie en geloof van belang voor de consument. Ingrediënten die aanhaken bij het geloof van consumenten zullen het goed doen.” Hij noemt als voorbeeld kruiden en specerijen -adaptogenen.

Rick Miller ziet ook snacks met zo een adaptogeen als gezond ingrediënt. De categorie snacks is volgens de analist belangrijker dan ooit. Mood-boosting of beautybased zijn ook verhalen waar consumenten gevoelig voor zijn. Volgens Miller moeten merken niet bang zijn om hier mee te experimenteren.

3 Versnelling van de provenance trend.

De vraag naar lokaal geproduceerd voedsel is gegroeid tijdens de coronacrisis. Dat biedt consumenten duurzaamheid en transparantie. “Maar deze vraag komt niet van elke consument,” zegt Julian Mellentin. “De groep is wel van een redelijke grootte. Ook grote bedrijven merken dit.” Hij wijst op de visie van het Franse Danone en het product dat hierbij aansluit: Yoghurt met Fruits d’Ici (fruit van hier).

danone-fruits-dici

Mellentin: “Iedereen zegt: corona leidt tot een nieuw normaal, niets is meer hetzelfde. Maar dat valt wel mee. Mensen blijven doen wat ze kennen: ze zoeken naar comfort ook in voeding. Iedereen gaat ook weer naar buiten.” Hij benadrukt: “Laat je leiden door de feiten, niet door hoop. De categorie vleesvervangers lijken enorm te zijn gegroeid tijdens de crisis, maar vlees is nog veel meer gegroeid.”

 

Populariteit van lokaal is afhankelijk van de categorie en de doelgroep, zegt Mellentin. “De doelgroep kan ook van geloof switchen. Sommigen willen alleen vlees van schapen uit Wales. Anderen eten geloven niet in vlees eten, maar het maakt ze niet uit of de soja van hun vleesvervanger uit Brazilië komt.”

4 Veiligheid gaat voor duurzaamheid op dit moment.

Peter Wenströmm vertelt over het Plastic Dilemma. “Voedselveiligheid is op dit moment belangrijker dan duurzaamheid. Merken kunnen scoren door voedselveiligheid meer naar voren te schuiven.” Mellentin geeft als voorbeeld dat Starbucks self-service heeft vervangen door veilige eenmalige verpakkingen.

5 Online convenience

Peter Wenströmm merkt dat consumenten tijdens de lockdown teruggegaan zijn naar de basics. “Ze maakten veel zelf: gezichtsmaskers, brood, kombucha. En ze vinden online hun informatie. Het is daarom belangrijk om daar contact te maken met je doelgroep.”

   
Lees ook
De inflammatoire eigenschappen van het dieet en het risico op niet-overdraagbare ziekten

De inflammatoire eigenschappen van het dieet en het risico op niet-overdraagbare ziekten

Een hogere DII-score reflecteert een dieet dat meer risico geeft op ontstekingen. Het doel van deze review is het onderzoeken van de beschikbare wetenschappelijke literatuur over de DII-score in relatie tot niet-overdraagbare ziekten en het bespreken van de belangrijkste bevindingen.Niet-overdraagbare ziekten zoals kanker, hart- en vaatziekten, diabetes,...

Goede zorg sluit aan op de wens hoe mensen willen leven

Goede zorg sluit aan op de wens hoe mensen willen leven

'Zorg gaat over meer dan gezondheidsklachten, de vraag is hoe mensen willen leven', aldus Erwin Bleumink lid van het bestuur van Vilans (kennisorganisatie langdurige zorg). De zorg moet volgens hem meer over de vraag gaan 'wat vindt u belangrijk?', in plaats van 'wat is uw klacht?'.Voor de wens van de individuele burger, moet er breder gekeken worden...

Proefdieronderzoek: De neurologie achter een aversie hebben tegen bepaald voedsel

Proefdieronderzoek: De neurologie achter een aversie hebben tegen bepaald voedsel

Een slechte ervaring met voedsel leidt meestal tot een aversie voor het specifieke voedsel. Neurowetenschappers van de Universiteit van Sussex gingen bij slakken na wat daarbij gebeurt in de hersenen. Ze vonden een verband tussen slechte ervaringen en een verandering in de hersenen.Net als veel andere dieren houden slakken van suiker. Zodra zij suiker...