50.000 kinderen op de BSO deden mee aan de Gezonde Smikkelweken

Gezonde Smikkelweken foto Louis Bolk Instituut

50.000 leerlingen tussen de 4 en 12 jaar deden afgelopen zomer mee met de Gezonde Smikkelweken, een nieuw voedseleducatieprogramma gericht op buitenschoolse opvanglocaties (BSO). Onderzoek van het Louis Bolk Instituut onder zo’n 400 BSO-locaties laat zien dat maar liefst 99% van de BSO-medewerkers aangeeft opnieuw mee te willen doen, ondanks de hoge werkdruk en personeelstekorten. De crux is dat gezond en duurzaam eten wordt gekoppeld aan spelen en beleven, waardoor het haalbaar én leuk wordt om op te pakken”, aldus Marieke Battjes-Fries, onderzoeker Voeding & Gezondheid bij het Louis Bolk Instituut.

Veel kinderen tussen de 4 en 12 jaar krijgen aan het einde van hun schooldag opvang bij de BSO waar de kinderen voornamelijk kunnen spelen. Spoony ontwikkelde een programma over groente eten in aansluiting hierop, bestaande uit activiteiten waar samen spelen en ontdekken centraal staan. Marieke Battjes-Fries: “Het viel op dat digitale middelen weinig in trek waren: medewerkers en kinderen willen zelf de handen uit de mouwen steken en met elkaar plezier maken zonder dat het extra tijd kost. Door al spelend te leren en ervaren lukte dit.” Zo gingen de opvanglocaties op groentenontdekkingstocht en ontvingen de medewerkers doe-het-zelf pakketten met daarin groente-activiteiten, zoals proefjes en zelf koken. Kinderen raakten gemotiveerd door challenges, recepten en eetspelletjes.

De afgelopen jaren groeit de aandacht voor voedseleducatie voor 4 tot 12-jarigen.Marieke Battjes-Fries: “Het blijft zoeken hoe we voedseleducatie kunnen integreren binnen een overbelast onderwijssysteem. Kijken naar andere settings, zoals de kinderopvang en de wijk, lijkt daarbij belangrijke nieuwe mogelijkheden te bieden. Bovendien neemt het mogelijk wat druk weg bij basisscholen. Hiernaast werpt het ook nieuw licht op voedseleducatie op basisscholen, namelijk dat ervaringsgericht leren en spelen wederom een succesvolle methode blijkt om kinderen iets mee te geven over gezond en duurzaam eten.” Spoony, initiatiefnemer van de Gezonde Smikkelweken, laat weten dat het dit jaar het initiatief zal opschalen naar 1.000 BSO-locaties waarmee ze ernaar streven om 90.000 kinderen te bereiken.

Het onderzoek is uitgevoerd als onderdeel van de Gezonde Smikkelweken - het grootste groenten inspiratie programma voor kinderen in Nederland. Meer informatie over het evaluatieonderzoek is te vinden in het eindrapport van het Louis Bolk Instituut. 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Madaga Kindervoeding en Spoony gaan samenwerken

Madaga Kindervoeding en Spoony gaan samenwerken

Madaga Kindervoeding en Spoony bundelen de krachten. Madaga is marktleider in gezonde en verse kindermaaltijden voor de kinderopvang en serveert inmiddels 2,5 miljoen maaltijden per jaar aan 500 kinderopvanglocaties. Spoony is een snelgroeiende food startup met als doel groenten aantrekkelijk te maken voor kinderen. De twee bedrijven zijn opgericht...

Kennissessie Blik op Volkoren: Hoe laten we de consument vaker kiezen voor volkoren?

Kennissessie Blik op Volkoren: Hoe laten we de consument vaker kiezen voor volkoren?

Het eten van volkorenbrood heeft gunstige effecten op de gezondheid. Daarom moeten meer Nederlanders kiezen voor volkorenproducten, zegt het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Maar consumenten staan niet altijd positief tegenover volkoren. Hoe overtuigen we meer Nederlanders om voor volkorenbrood te kiezen?

Lancering genomineerden Gezonde Innovatie Awards

Lancering genomineerden Gezonde Innovatie Awards

Producten met meer vezels en initiatieven voor meer groente. Van kleine startups tot grote multinationals. Gericht op baby’s, kinderen of volwassenen. Aan de Gezonde Innovatie Awards doet een keur aan producten en initiatieven mee, allemaal met hetzelfde doel: mensen gezonder laten eten.