ABN AMRO: Foodsector groeit komende jaren

attachment-Grafiek-stijging-A1100x825

In 2016 en 2017 verwacht ABN AMRO dat de consumptieve bestedingen aan voedingsmiddelen met gemiddeld 2 procent zullen groeien. Consumptie buitenshuis zal voor deze toename zorgen verwacht de bank. De bestedingen aan foodproducten voor thuisconsumptie blijven hierbij licht achter.

De bank schrijft in de sectorprognose dat ook supermarkten zullen profiteren van het positieve sentiment en blijven ook de uitgaven via het online verkoopkanaal stijgen. Speciaalzaken hebben het moeilijker en hier zal waarschijnlijk sprake zijn van een krimp.

 

Minder faillissementen

Door het economische herstel daalde voor het tweede achtereenvolgende jaar het aantal bedrijven dat de deuren moest sluiten. Na een daling van 16,9 procent in 2014 was vorig jaar sprake van een daling van 25,4 procent van het aantal faillissementen in de sector food. Hiermee zit het aantal faillissementen in de foodsector op het niveau van voor de crisis.

 

Bekende trends blijven actueel

Toch zijn er nog veel uitdagingen waarop de foodsector zal moeten inspelen, vindt ABN. De groei van het aantal eenpersoonshuishoudens, de vergrijzing en de behoefte aan een verantwoord voedingspatroon en daarnaast gemak, gezondheid en kwaliteit blijven belangrijk voor de consument.

 

Langjarige contracten gewild in versindustrie

In 2015 zijn de prijzen voor voedselgrondstoffen met 19,5% gedaald. ABN AMRO verwacht dat zich hierin in 2016 een kentering zal voordoen. Producenten trachten hier op verschillende manieren mee om te gaan. Vaste leveranciers met langjarige contracten lijkt hierbij in de versindustrie versneld terrein te winnen. Daarnaast is er een aantal producenten dat de keten verkort door grondstoffenproductie voor eigen rekening te nemen.

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

'We moeten cliënten van de Voedselbank-supermarkt stimuleren gezonde keuzes te maken'

'We moeten cliënten van de Voedselbank-supermarkt stimuleren gezonde keuzes te maken'

De passie van... Susan Vermunt. NAV-lid en Supermarktmanager bij Voedselbank Rotterdam.Hoe bent u in de voedingswereld terechtgekomen? ‘Ik hield altijd erg van koken en later is de link naar gezondheid ontstaan. Na de havo heb ik Voeding & Diëtetiek gestudeerd in Nijmegen. Mijn interesse naar de fysiologie van voeding werd steeds groter, waardoor...

Vegetarisch broodbeleg kan glutenvrij én tegelijk niet te droog zijn, belooft Garden Gourmet

Vegetarisch broodbeleg kan glutenvrij én tegelijk niet te droog zijn, belooft Garden Gourmet

Nestlé vernieuwt het assortiment vegetarisch broodbeleg van Garden Gourmet. Het beleg is volgens de multinational nu ook glutenvrij. Volgens Nestlé is het vegetarisch broodbeleg van Garden Gourmet ontwikkeld voor flexitariërs en vegetariërs en bestaat uit boterhamworst, kipfilet, kipfilet met tuinkruiden,...