ADM voorspelt 6 innovatietrends als gevolg van corona

gezond

Corona leidt voor velen tot een verandering in consumptie- en koopgedrag. Dit heeft ook belangrijke gevolgen voor de voeding- en drankenindustrie. ADM verwacht zes innovatietrends voor de voeding- en drankenindustrie als gevolg van de veranderende consumentenbehoeften door corona.

Daarover schrijft zustervakblad VMT. ADM is een fabrikant van levensmiddelen en diervoeding. Het bedrijf produceert onder andere granen en zaden, peulvruchten, noten, emulgatoren en stabilisatoren, kleur- en smaakstoffen en oliën. ADM voorspelt aan de hand van eigen onderzoek zes veranderingen in het gedrag van consumenten als gevolg van de coronacrisis. Voeding- en drankenproducenten kunnen deze zes veranderingen omzetten in innovaties en zo inspelen op de consumentenbehoeften, aldus ADM. 

Innovatieve producten

“Consumentenbehoeften, prioriteiten en gedrag verandert aanzienlijk. Deze evolutie biedt een unieke kans voor vooruitkijkende voedings- en drankenproducenten om nieuwe innovatieve producten op de markt te zetten”, aldus Ana Ferrel, marketing VP bij ADM. Onderzoek van ADM toont aan dat 77 procent van de consumenten zich voornemen om gezonder te blijven in de toekomst. Volgens ADM is er terrein te winnen voor producenten die een juiste balans vinden tussen gezonde en betaalbare producten.

Veranderende consumentenbehoeften

ADM voorspelt zes veranderende behoeften van consumenten die kansen creëren voor voedings- en drankenproducenten om te innoveren:

Nummer-1 Focus op gezondheid & immuniteit

Volgens ADM is 57 procent van de consumenten wereldwijd bezorgder over hun immuunsysteem als gevolg van corona. Consumenten willen hun immuniteit versterken volgens ADM, en zoeken naar producten die het immuunsysteem en de algehele gezondheid ondersteunen.

Nummer-2 Plantaardig wordt mainstream

Van de consumenten die plantaardige producten kopen, kocht in de Verenigde Staten 18 procent voor het eerst plantaardige producten tijdens de coronacrisis. 92 procent van deze consumenten die voor het eerst plantaardige producten kocht, zegt vaker plantaardige voedingsmiddelen aan te gaan schaffen. In Duitsland, Engeland en Nederland geeft 80 procent van de consumenten aan vaker plantaardig te gaan eten door corona.

Nummer-3 Nieuwe kijk op gewicht

Doordat corona grotere gevolgen heeft voor mensen in risicogroepen, worden consumenten zich meer bewust van hun gewicht. 51 procent van de consumenten geeft aan zich zorgen te maken over het minder sporten en aankomen tijdens de coronacrisis. Deze trend leidt volgens ADM tot een hogere vraag naar gezonde producten die een goede bijdrage leveren aan het metabolisme.

Nummer-4 Balans

Corona leidt bij veel consumenten tot meer stress en angst. 35 procent van de consumenten is bezorgd om de mentale gezondheid door corona. Veel consumenten zoeken naar nieuwe manieren om mentale gezondheid te verbeteren, mede door het consumeren van ‘comfort food’. In combinatie met de focus op gezondheid leidt dit tot het zoeken naar een balans tussen gezond en lekker. Volgens ADM leidt dit tot kansen voor producten die bijdragen aan een beter humeur en het verminderen van stress. Ook biedt het nieuwe kansen voor comfort food, snacks en bakproducten.

Nummer-5 Persoonlijke voeding

Corona laat volgens ADM zien dat gezondheidseffecten en – gevolgen per persoon heel erg verschillen. Daardoor krijgen consumenten nog meer behoefte aan persoonlijke voeding. 49 procent van de consumenten is van mening dat elke persoon uniek is en een persoonlijk dieet nodig heeft. 31 procent van de consumenten koopt al producten die beter zijn voor de gezondheid. Innovaties in persoonlijke voeding zullen volgens ADM dan ook kansen bieden.

Nummer-6 Verandering in uitgaven

48 procent van de consumenten zegt van plan te zijn meer uit te geven aan producten die een positief effect hebben op de gezondheid. De economische crisis die voortvloeit uit de coronacrisis leidt tot een groter belang van prijs-kwaliteit verhoudingen.

Lees ook
Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Dit jaar vond de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (WZV) plaats. Er deden 1,7 miljoen Nederlanders aan mee. 1,5 miljoen deelnemers willen ook de rest van het jaar geen of minder vlees eten.

Column: Het belang van dubbel inleven

Column: Het belang van dubbel inleven

‘Gewoon wat gezonder eten’, een regelmatig terugkerend, goedbedoeld advies. Voor mensen die dat met gemak doen, is het soms lastig te begrijpen dat een chocoladereep minder of juist een sinaasappel extra een hele opgave kan zijn. Dat vergt inlevingsvermogen.

Eetgedrag is weinig veranderingsgezind

Eetgedrag is weinig veranderingsgezind

Als er gezegd – of verzucht – wordt dat een mens eigenlijk nooit verandert, dan gaat het niet alleen over iemands karakter maar ook om gedrag. Gedrag is vaak minder veranderingsgezind dan gedacht of gehoopt. Gewoontes hebben diepe wortels die gedrag ‘vasthouden’. Dit geldt zelfs in deze disruptieve tijden van de coronapandemie. Maar het belang van verandering...