Albert Heijn en Linda lanceren tijdschrift over groente en fruit

vrucht.-2-A1200x800

Albert Heijn lanceert samen met de redactie van Linda het tijdschrift ‘Vrucht’. Hiermee willen de partners de consumptie van groente en fruit stimuleren.

Albert Heijn doet jaarlijks onderzoek naar groente en fruit. Uit de meest recente groente- en fruitmonitor blijkt dat Nederlanders steeds meer groente en fruit eten. Echter haalt 58% van de ondervraagden niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram groente en 2 stuks fruit. Uit eerder onderzoek bleek al dat meer dan de helft van Nederland niet op de hoogte is van deze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Groente

Volgens het AH-onderzoek waren sperziebonen (88%), sla (88%) en komkommer (87%) de meest gegeten groenten, terwijl bloemkool, andijvie en snijbonen steeds minder vaak op het bord te vinden zijn. Voor fruit geldt dat de aardbei (51%), bananen (44%) en appels (35%) de podiumplaatsen behalen, terwijl de blauwe bes ‘de nieuwkomer’ is (9%).

Uitdaging

Voor veel mensen is beter eten een uitdaging, weet AH-CEO Marit Van Egmond. ‘We zien dat terug in onderzoek dat wij regelmatig doen. We inspireren klanten elke dag met een grote keuze in gezonde, betaalbare producten, recepten en tips voor een gezondere levensstijl. Daarom besteden we veel aandacht aan groente en fruit, aan onze telers en boeren, en hebben we nu Vrucht gemaakt, samen met de redactie van Linda. Leuk om te lezen in de vakantieperiode.’

Hoewel niet iedere Nederlander de groente en Fruit-aanbeveling haalt, weet van Egmond dat ‘steeds meer mensen zich realiseren wat eten voor je gezondheid kan betekenen. We zien dan ook dat er steeds meer groente en fruit wordt gegeten, juist ook in de afgelopen coronamaanden. Nog nooit verkochten wij zoveel kiwi’s en sinaasappels.’

Zomeruitgave

Vrucht is een eenmalige zomeruitgave. Het blad wordt verspreid bij het augustusnummer van Linda en is vanaf 15 juli verkrijgbaar. Vanaf 27 juli is het magazine gratis voor klanten van Albert Heijn bij besteding van 10,- euro aan groente en fruit.

Lees ook
Radboudumc betaalt een week lang btw op gezonde voeding in restaurant

Radboudumc betaalt een week lang btw op gezonde voeding in restaurant

Het Radboudumc betaalt deze week de btw op volledig gezonde voeding in het restaurant en roept tegelijkertijd de politiek op om meer vaart te zetten achter de plannen om groente en fruit btw-vrij te maken. Daarmee wil het ziekenhuis het belang van voeding op preventie en een gezonde leefstijl onderstrepen.

Opiniepanel EenVandaag: “Mensen zijn massaal voor het schrappen van de btw op groente en fruit”

Opiniepanel EenVandaag: “Mensen zijn massaal voor het schrappen van de btw op groente en fruit”

Uit een leefstijlonderzoek van EenVandaag onder ruim 34.000 mensen blijkt dat 93 procent voorstander is van 0% btw op groente en fruit. De helft van de mensen is van plan om bij een prijsverlaging dit ook vaker te kopen.

Studenten winnen Food Boost Challenge met gezonde smoothies

Studenten winnen Food Boost Challenge met gezonde smoothies

Op 24 mei pitchten tien studententeams tijdens de Food Boost Challenge hun idee om jongeren meer groente- en fruitproducten te laten eten. Team Veggie Smooth kwam als winnaar uit de bus met hun concept van aantrekkelijke, gezonde smoothies waarin 60% groente en 40% fruit verstopt zitten.