Albert Heijn maakt gebruik van eHealth bij de nieuwe online dienst Mijn Voedingswaarden

attachment-mijnvoedingswaarden

Albert Heijn lanceert deze week een online dienst Mijn Voedingswaarden. Consumenten kunnen hierdoor op de website van de supermarktketen inzicht krijgen in de voedingswaarde van gekochte producten.

De nieuwe service maakt gebruik van eHealth (zorg via het internet) en wil hiermee klanten helpen met bewustere en gezondere keuzes maken bij het doen van boodschappen.

Online inzichtelijk

Door een persoonlijke bonuskaart te scannen bij het afrekenen van boodschappen en deze aan een online account te koppelen, worden alle gekochte boodschappen plus voedingswaarde online inzichtelijk.

Alternatieve producten

Met toestemming van de klant laat de supermarkt zien hoeveel suiker, voedingsvezel, zout, eiwitten, verzadigd vet, calorieën en koolhydraten hij recent gekocht heeft. De dienst toont welke aankopen de meeste suiker, eiwitten etc. per 100 gram bevatten.

Daarnaast kunnen klanten alternatieve producten uit hetzelfde assortiment bekijken die meer of minder van de gekozen voedingswaarde bevat. Albert Heijn zegt geen onderscheid te maken tussen eigen en overige merken.

UMC Utrecht

De dienst is in samenwerking met het UMC Utrecht ontwikkeld. Zo maakt de supermarkt gebruik van de expertise van het ziekenhuis op het gebied van eHealth door gepersonaliseerde service aan te bieden, bijvoorbeeld gericht op ouderen, sportieve mensen of klanten met diabetes.

EHealth

Prof. dr Wouter W. van Solinge, Ambassador eHealth & Big Data bij het Universitair Medisch Centrum in Utrecht: ‘De dienst is een voorbeeld van hoe eHealth de consument sturing kan geven aan zijn eigen gezondheid, werkt preventief, leidt tot een betere kwaliteit van leven en kan bijdragen aan een daling van de zorgkosten. Wij hopen dat dergelijke toepassingen mensen inspireren een gezondere leefstijl aan te nemen. Als je data analytics koppelt aan voeding zijn de mogelijkheden talrijk.’

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Vandaag maakt uitgeverij Alea Publishers bekend twee bladen van uitgeverij Vakmedianet over te nemen per 1 maart 2021. Het gaat om Vlees Magazine en Voeding Nu.Uitgeefdirecteur Roeland Dobbelaer van Alea Publishers over de overname: ”Voor onze jonge uitgeverij is dit een mooie stap. Beide bladen passen goed in onze portfolio van vakbladen in de foodbranche....

De praktijk van Daphne Hieltjes: ‘(H)erkenning voor de opbouw van online connectie'

De praktijk van Daphne Hieltjes: ‘(H)erkenning voor de opbouw van online connectie'

Daphne Hieltjes is holistisch onlinediëtist. Ze inspireert en ondersteunt mensen naar een gezondere leefstijl.Daphne heeft eind 2019 de deeltijdstudie Voeding en Diëtetiek afgerond en is nu ongeveer een jaar onlinediëtist. Ze wist al snel dat ze niet de typische diëtist wilde worden die haar cliënten in een praktijk ziet. Het plaatsonafhankelijk zijn...