Albert Heijn verdubbelt vega(n) assortiment

800_plantaardigrolletjekruidenmix-A1200x800

Supermarktketen Albert Heijn verdubbelt haar assortiment van vegetarische, vegan en plantaardige producten. Daarmee wil de supermarkt inspelen op het toenemende aantal flexitariërs. Dit najaar voegt Albert Heijn 70 nieuwe eigen merk producten toe aan het vega(n) assortiment.

“Het is onze missie om beter eten bereikbaar te maken voor iedereen. Een tijd lang had vlees de hoofdrol op ons bord en dat is de laatste jaren veranderd”, aldus Anita Scholte Op Reimer, directeur kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn. “Dat is goed nieuws, want vlees eten heeft grotere impact op het milieu én op he gezondheid dat wordt gedacht.”

800_veganbonelesswings-300x300 Alle eetmomenten

“Als we wat vaker vegetarisch en plantaardig eten, kunnen we met elkaar flink wat van de CO2-uitstoot verminderen. Dat is beter voor de dieren én gezonder voor onszelf. We vinden het als Albert Heijn erg belangrijk om onze bijdrage te leveren”, vervolgt Scholte Op Reimer. Volgens de supermarktketen is een dagje vega(n) steeds populairder en eet men nu ook steeds vaker bij het ontbijt en de lunch plantaardig, in plaats van enkel bij de avondmaaltijd.

Veel innovatie

Dit najaar breidt de Albert Heijn haar plantaardige assortiment uit met 70 nieuwe producten voor alle eetmomenten. Vegan verspakketten, plantaardige kaas, vegan vleesvervangers en plantaardige zuivel zijn voorbeelden van producten die de supermarkt gaat introduceren. De afgelopen jaren zijn er steeds meer plantaardige producten verkrijgbaar, en er wordt dan ook veel geïnnoveerd in deze categorie.

800_plantaardigerasp-300x300 Green Protein Alliance

Albert Heijn is partner van Green Protein Alliance. Door dit partnerschap wil de supermarktketen een plantaardig voedingspatroon stimuleren. Green Protein Alliance wil dat in 2025 Nederlanders minimaal 50% van hun eiwitten uit plantaardige bronnen halen en maximaal 50% uit dierlijke bronnen. Ook wil de Alliance dat de totale eiwitconsumptie in 2025 met 5% daalt ten opzichte van 2015.

Lees ook
Voeding in de media - week 36

Voeding in de media - week 36

Wat lazen we de afgelopen week over voeding? Een greep uit de media.

Roadmap voor vegetarische voeding in Topsportrestaurant Papendal

Roadmap voor vegetarische voeding in Topsportrestaurant Papendal

Dagelijks trainen er ruim 400 sporters op Papendal, maar slechts een kleine groep eet in het Topsportrestaurant vegetarisch. Dat terwijl het aantal flexitariërs sterk toeneemt. Daarom ontwierp sporter Jim Heijnman voor zijn afstudeeropdracht Strategic Product Design aan de TU Delft een roadmap voor het succesvol implementeren van vegetarische voeding...

Nieuwe criteria voor voedingskeuzelogo Nutri-Score

Nieuwe criteria voor voedingskeuzelogo Nutri-Score

De criteria voor het voedingslabel Nutri-Score wordt aangepast. Tegen het einde van dit jaar krijgt het systeem een update.