Albert Heijn winnaar Liegebeest 2019
Albert Heijn is gekozen als Liegebeest 2019 in de verkiezing van Wakker Dier. De supermarktketen kreeg 7.000 van de in totaal 19.000 uitgebrachte stemmen.
Albert Heijn kreeg zijn nominatie vanwege de verpakking van de AH kip, waarop staat dat de kip ‘meer ruimte’ heeft. Volgens Wakker Dier geeft de supermarktketen haar kippen echter de minste ruimte, door zestien kippen op een vierkante meter te houden zonder daglicht.
AH kip
In 2016 stopten alle supermarkten met plofkip. Daarna stelden zij volgens de stichting allen hun eigen ‘kip-concepten’ op. Hierbij zette Albert Heijn echter de kleinste stappen in vergelijking met de concurrentie.
Door de beperkte ruimte kunnen natte uitwerpselen niet drogen. De ammoniakrijke natte uitwerpselen bijten in de poten van de kip wat voetzweren veroorzaakt. “Dit is een duidelijk signaal aan Albert Heijn dat zijn klanten geen mooie PR-praatjes slikken,” vertelt Anne Hilhorst van Stichting Wakker Dier.
Overige nominaties
Naast de AH-Kip was ook Milka genomineerd. Dit omdat zij aangeeft dat haar melkchocolade gemaakt wordt van ‘teder geproduceerde melk’. De kalfjes worden echter direct na de geboorte al bij de moeder weggehaald en in eenzame huisvesting geplaatst.
Het Ierse rundvlees van Bord Bia was de derde genomineerde. Zij waren genomineerd omdat Bord Bia zegt dat de kalfjes een ‘heerlijk, stressvrij leven’ hebben. Echter volgens Wakker Dier staat het bedrijf toe dat de kalfjes onverdoofd worden onthoornd en gecastreerd.
De vierde genomineerde waren de moederloze lammetjes van Jumbo. De supermarktketen zegt dat de geiten die de melk leveren voor de geitenkaas met ‘veel liefde en aandacht’ worden verzorgd. Volgens Wakker Dier worden de lammetjes echter direct na hun geboorte bij de moeder weggehaald en naar de mesterij gebracht, waar ze onder slechte omstandigheden leven. Jumbo heeft inmiddels aangegeven de uitspraak aan te passen.
McDonald’s geschrapt
Vorige week is de nominatie van McDonalds teruggetrokken. De fastfoodketen werd genomineerd omdat zij op haar website vermeldde dat zij enkel ‘100 procent enriched kippenvlees’ gebruikt en is gestopt met het gebruik van plofkip. McDonalds paste echter de foutieve claim aan, waarna Wakker Dier de nominatie schrapte.
Eerdere winnaars
Vorig jaar werd Rabobank verkozen tot Liegebeest 2018. De bank had vorig jaar een reclame waarin zij deden alsof zij de voedingssector gingen verduurzamen, terwijl de bank in werkelijkheid miljarden euro’s investeerde in plofkippen, megastallen en fastfoodketens.
In 2017 won Albert Heijn ook al de Liegebeest verkiezing. Toen won de supermarktketen omdat in een artikel over serranoham een foto te zien was van varkens in een wei. De dieren leven in werkelijkheid in dichte, krappe stallen zonder stro.
Reactie Albert Heijn
Albert Heijn reageert op het winnen van de prijs: 'Wakker Dier maakte vandaag bekend dat Albert Heijn Liegebeest 2019 is geworden. De nominatie voor AH Kip met tekst ‘meer ruimte’ is volgens ons een vervelend misverstand. Albert Heijn geeft aan dat ‘meer ruimte’ doelt op leefruimte van kippen ten opzichte van een aantal jaren geleden. Wakker Dier stelt dat het een vergelijking is met leefruimte van kippen bij andere supermarkten; dat is niet wat wij ermee zeggen/bedoelen. Bij andere supermarkten hebben kippen vrijwel dezelfde leefruimte. Onze kip is substantieel verbeterd ten opzichte van 2016. We zijn overgestapt op een langzamer groeiend, robuuster en vitaler ras; waar Wakker Dier tijdens de introductie over te spreken was. De kippen leven op strooisel, kunnen pikken van voer op de grond en uit voerbakken, hebben water en strobalen, hebben een dag- nachtritme en vertonen het natuurlijke gedrag van kippen. Doordat de kippen van een sterker ras zijn, is het antibioticagebruik sterk verminderd. Albert Heijn zet continu stappen en zoekt de juiste balans tussen diervriendelijkheid, het welzijn van de kip en milieu-effecten. We baseren onze stappen op wetenschappelijk relevante welzijnscriteria en werken samen met onze ketenpartner en Wageningen Universiteit. We verkopen het meeste biologische vlees en scharrelvlees van Nederland.'
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
MVO Nederland lanceert ‘Natuurlijk Eten & Drinken’ om biodiversiteit te stimuleren
Het duurzame-bedrijvennetwerk MVO Nederland lanceert het Collectief Natuurlijk Eten & Drinken. Hierin gaan 16 grote inkopers van eten en drinken aan de slag om gezond en lekker eten te serveren met positieve impact op de biodiversiteit. Onder meer Roompot Vakantieparken, het Radboudumc en de TU Delft zijn aangesloten bij het collectief, dat als doel...
Nieuw platform ToekomstProef voor groene en gezonde maaltijden in de zorg
Zorginstellingen, leveranciers en patiëntenorganisaties kunnen vanaf nu terecht op het platform ToekomstProef voor informatie over duurzamere en gezondere voeding binnen de zorg. Het platform stelt zorgpartijen in staat te meten hoe ze scoren op het gebied van gezondheid en duurzaamheid en biedt handvatten en trainingen om verbeteringen door te voeren.
Duurzaamheid staat centraal op Horecava
Horecava, de vakbeurs voor de horecabranche in Nederland, gaat vandaag van start in Amsterdam RAI. Eén van de belangrijkste thema’s tijdens de beurs van dit jaar is duurzaamheid. Steeds meer horecaondernemers zijn bewust bezig met groen ondernemen en het tegengaan van voedselverspilling. Onderwerpen zoals eten zonder verspilling, groene innovaties en...