'Alcohol drinkende vrouwen komen minder aan'

attachment-Alcohol

Ouderen vrouwen die alcohol drinken hebben minder kans op het ontwikkelen van overgewicht dan vrouwen die niet drinken. Dit blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift International Journal of Obesity.

Bijna 14000 Amerikaanse vrouwen waren geïncludeerd in dit onderzoek. De vrouwen hadden een BMI tussen de 18,5 en 25 en de gemiddelde leeftijd was 62,7 jaar. Ongeveer een derde van de groep dronk geen alcohol. De drinkers zijn onderverdeeld in vier groepen op basis van de hoeveelheid alcohol die ze dronken.

 

Aangekomen

Na zeven jaar bleken alle vrouwen te zijn aangekomen. Vrouwen in de groep met de hoogste alcoholconsumptie waren na zeven jaar een halve kilo zwaarder dan bij aanvang. Vrouwen die weinig tot niets dronken kwamen gemiddeld ruim een kilo aan.

 

Obesitas

De groep met de hoogste alcoholconsumptie bleek 88% minder kans op het ontwikkelen van obesitas te hebben en 35% minder kans op het ontwikkelen van overgewicht. In deze groep werd per dag gemiddeld tweeëneenhalve glas alcohol gedronken. Matige drinkers hebben 62% minder kans op het ontwikkelen op obesitas en 19% minder kans op de ontwikkeling van overgewicht. Deze groep dronk minder dan één standaard glas alcohol per dag.

 

Energie

De hogere alcoholinname staat volgens de onderzoekers los van de energie-inname. De vrouwen die het meeste dronken hadden ook een hogere energie-inname in vergelijking met de niet-drinkers. Volgens de onderzoekers wordt de alcohol mogelijk gedeeltelijk anders afgebroken bij zware drinkers. Hierdoor komt er minder energie vrij en dat resulteert in een mindere gewichtstoename. Ook zou alcoholgebruik het energieverbruik in rust verhogen. 

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Vroeger beroerte bij drie alcoholische drankjes 

Matig alcoholgebruik voorkomt mogelijk osteoporose

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...