Alcohol in 1 op de 5 filmpjes die tiener op TikTok ziet
In bijna 1 op de 5 filmpjes die een 13-jarige op TikTok ziet, wordt gedronken, geproost of is op een andere manier alcohol te zien. Dit blijkt uit een data-experiment van journalistiek onderzoeksplatform Pointer van de KRO-NCRV. Staatssecretaris van Volksgezondheid Maarten van Ooijen is geschokt: "Dit is dramatisch."
Onderzoeksjournalisten van Pointer openden een TikTok-account als 13-jarige en scrolden een uur lang op het sociale media-platform. Ze voerden zoekopdrachten in als ‘drank challenge’ en ‘drankjes mixen’ om het algoritme van TikTok te voeden en kregen in een uur tijd ruim 200 video’s te zien met drank.
Mediawet
Dat er zoveel alcohol te zien is op TikTok is opmerkelijk, omdat het op televisie bij wet verboden is om voor 21 uur reclame te maken voor alcohol of tegen een vergoeding alcohol te laten zien, juist om kinderen te beschermen. Voor sociale media is deze wettelijke regel er niet en kan er dus niet gehandhaafd worden. “De Mediawet is opgesteld in een tijd waarin het online aanbod totaal anders was dan dat het nu is”, laat een woordvoerder van het Commissariaat voor de Media weten.
Of de filmpjes reclame zijn vanuit de alcoholsector of dat videomakers gewoon graag filmpjes maken met alcohol, is niet duidelijk. De alcoholindustrie zegt dat zij geen reclame maken op TikTok en ook TikTok geeft bij Pointer aan dat alcoholreclame verboden is op hun platform. Een TikTokker die video’s maakt met de naam ‘Shotje van de week’ zegt erover tegen Pointer: “Was het maar waar dat ik ervoor betaald kreeg.” Hij maakt de video’s vooral voor zijn eigen naamsbekendheid en weet dat ook minderjarigen het zien: “Heb je dan een maas in de wet te pakken of doe je gewoon wat je leuk vindt?”
Invloed op drinkgedrag
Qua invloed op het alcoholgebruik van jongeren maakt het niet uit of het reclame is. Hanneke Hendriks van de Radboud Universiteit deed er onderzoek naar: "Zelfs een vrij onschuldige post, waarin alcohol alleen op tafel staat, bleek de kans dat jongeren gaan drinken te verhogen en dit soort video’s zijn veel extremer.”
Staatssecretaris Volksgezondheid Maarten van Ooijen noemt de uitkomsten dramatisch. Hij probeert in lijn met het Preventieakkoord het alcoholgebruik onder tieners juist rigoureus omlaag te brengen, omdat het schadelijk is voor het ontwikkelende brein. “Dat kinderen dit zien, moeten we niet willen.” Van Ooijen gaat ernaar kijken, maar is weinig hoopvol: “Het is praktisch heel ingewikkeld in een online social media-omgeving om dit terug te dringen. Het wordt dus niet eenvoudig om dit uit de tijdlijn van kinderen te krijgen.”
Benieuwd naar wat een 13-jarige te zien krijgt? En hoe de TikTokkers en het platform zelf reageren? Klik hier voor het interactieve verhaal.
De uitzending van Pointer is op zondag 11 september om 22:10 uur te zien bij KRO-NCRV op NPO2.
Bron: Pointer
Geen nieuws van Voeding Nu meer missen? Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag het laatste nieuws.
|
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Directeur Kokkerelli Suzanne Bisschops: Focus op groente en fruit
Jong geleerd, is oud gedaan. Reden voor Suzanne Bisschops om een centrum op te richten waar kinderen spelenderwijs leren wat gezond en lekker eten is: Kokkerelli. Het is een co-creatie van consumenten, onderwijs, bedrijfsleven en wetenschap. “Mijn doel? De wereld wat gezonder maken.”
LUMC-onderzoekers: veel vetten in bloed biedt bescherming tegen allergieën
Mensen met relatief veel vetten in hun bloed krijgen minder vaak allergische aandoeningen, zoals eczeem en astma. Deze vetten zorgen dat genen die een sleutelrol spelen in allergische reacties minder actief zijn. Dat schrijven onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) in Nature Communications.
Brits onderzoek: Suikertaks op frisdrank werkt
In 2018 voerde het Verenigd Koninkrijk een suikertaks op frisdrank in. En deze werkt. Die conclusie trekt onderzoekster Nina Rogers van de Universiteit van Cambridge. Zo stoppen frisdrankproducenten minder suiker in hun product, vertelt ze aan Scientas.nl.