Als diëtist werken vanuit huis: hoe doe je dat?

webinar-3199164_1920

Door het coronavirus zijn steeds meer diëtisten genoodzaakt vanuit huis te werken. Voor sommigen een makkelijke opgave, voor anderen vrijwel onmogelijk. Voeding Nu sprak drie diëtisten over of, en hoe ze hun werk thuis kunnen voortzetten.

Lysanne Bekker werkt normaal gesproken samen met haar collega Marloes Aanstoot vanuit een sportschool, die is nu gesloten.

De Food2Lifestyle diëtisten proberen nog wel telefonische of skype consulten te doen maar merken dat er toch behoefte is voor een persoonlijk gesprek. ‘Mensen willen toch graag op de weegschaal staan, die informatie zien. Daarom verplaatsen ze hun afspraak liever’ legt Lysanne Bekker uit.

Toch proberen ze de situatie ook als kans te zien.

‘We proberen nu gebruik te maken van sociale media. We zien het ook als stimulans om ons door te kunnen ontwikkelen als diëtist. Wel hoop ik op steun van de overheid. Dat is hard nodig als ZZP’er.’

Jolanda van der Haven werkt met een kwetsbare doelgroep. Ze is diëtist in regio Drenthe en werkt met mensen met een verstandelijke of psychische beperking.

Ik werk nu vanuit huis. Dit doen we zodat er minimaal contact is met onze kwetsbare groep cliënten. Ik kan mijn werk thuis nog deels voortzetten. Ik kan thuis inloggen ik kan op deze manier mijn mails beantwoorden, rapportages schrijven, artikelen lezen enzovoort.

Voor haar cliënten is beeldbellen niet altijd mogelijk.

‘Afspraken met cliënten zijn geannuleerd. Ik kan beeldbellen met cliënten maar tot nu toe had ik individuele afspraken staan met cliënten waarbij dit niet lukte. Wellicht dat dit bij een aantal cliënten de webinar-4216601_1920-300x200 komende weken wel gebruikt kan worden. Verder gaan de multidisciplinaire overleggen zoveel mogelijk door via face time of op een andere manier van beeldbellen.’

‘Ik denk dat nog weinig diëtisten en behandelaars werken/bekend zijn met beeldbellen. Wij werken met Mobilea als het gaat om beeldbellen met cliënten. beeldbellen kan een uitkomst zijn om de behandelingen zoveel mogelijk door te laten gaan. Al moet dit wel passen bij doelgroep waarmee je werkt.’

Steun van de overheid moet er volgends Jolanda vooral komen voor eerstelijnspraktijken en ZZP’ers.

Neeke Smit is sportdiëtist en heeft onder andere cliënten op Terschelling. Ze werkte al veel online maar doet voor nu geen face-to-face gesprekken meer.

‘Eindgesprekken met cliënten die een programma volgen heb ik voor nu verplaatst en hoop ik later in persoon te kunnen doen. Deze cliënten geven ook aan graag een eindweging te doen en ik vind het persoonlijk ook fijner om op die manier af te ronden. Ik werkte altijd al veel online maar voor nu ben ik volledig overgestapt naar video gesprekken en telefonische afspraken. Sommige cliënten geven aan het wegen wel te missen, maar hebben begrip voor de situatie. Ze wegen zichzelf nu thuis en we bespreken deze resultaten. Mijn cliënten op Terschelling bezoek ik eens in de zes weken. Ik ben gelukkig net nog geweest en zou eind april weer langsgaan. Ik hoop dat dat door kan gaan.’

De diëtist merkt dat mensen blij zijn met de optie van video gesprekken.

‘Mensen zijn blij dat gesprekken door video gesprekken toch door kunnen gaan. Juist nu zitten ze met vragen. Het voordeel van video gesprekken is dat je cliënten, anders dan bij een telefoongesprek, toch nog een beetje ziet, het maakt het contact toch een stuk persoonlijker.’

Andere andere diëtisten raad ze aan vooral te kijken wat past bij hun doelgroep.

‘Ik heb zelf het geluk dat ik al veel online werkte dus voor mij is er niet heel veel veranderd. Dit is niet voor iedereen zo. Diëtisten die nu thuis adviezen willen geven wil ik aanraden video gesprekken zo makkelijk mogelijk te maken. Denk aan je doelgroep, wat vinden zij prettig? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat niet alle platformen geschikt zijn voor ouderen. Voor hun is het misschien gemakkelijker om gewoon te bellen dan een speciale app te moeten installeren om te kunnen videobellen. Zorg ervoor dat cliënten het platform begrijpen en makkelijk kunnen gebruiken. Zo voorkom je dat er tijd verloren gaat aan bijvoorbeeld opstarten.’

Ook Neeke probeert het beste uit de situatie te halen.

‘H attachment-Benefits-of-Walking-A1100x825-300x225 et is ook een kans. Een korte telefonische update of een video gesprek kost vaak minder tijd dan een fysiek gesprek. Deze extra tijd zou je kunnen gebruiken om korte lijnen te hebben met cliënten. Gebruik de extra tijd bijvoorbeeld om naast video gesprekken af en toe een korte telefonische update te plannen. Probeer het beste uit de situatie te halen en zorg ervoor dat je zelf ook voldoende in beweging blijft. Ik probeer tussen elk gesprek in ieder geval even de benen te strekken en 3x per dag een wandeling te maken.’

     
Lees ook
De praktijk van: Cubaanse diëtiste Damaris Palacios Téllez

De praktijk van: Cubaanse diëtiste Damaris Palacios Téllez

Wie in Cuba in het ziekenhuis komt, krijgt binnen 72 uur een intake bij de diëtist. Ja, zelfs bij een gebroken been. Na ontslag uit het ziekenhuis verwijst de diëtist de patiënt door naar een collega in de wijk waar de cliënt woont. Damaris Palacios Téllez werkt in het provinciale ziekenhuis Saturnino in Santiago de Cuba. Hoe runt ze haar praktijk op...

Helpt Vitamine D mogelijk toch tegen COVID-19?

Helpt Vitamine D mogelijk toch tegen COVID-19?

Beeld: HalGatewood.com via Unsplash Een Amerikaanse studie heeft gevonden dat hogere vitamine D-levels in het bloed mogelijk het risico op COVID-19 verlagen, met name bij Zwarte mensen. Onderzoekers van het Medisch Centrum van de Universiteit van Chicago bestudeerden de relatie tussen vitamine D-waarden en de kans om positief te testen op COVID-19....

Gezondheidsraad: Extra vitamine D tegen COVID-19 niet nodig

Gezondheidsraad: Extra vitamine D tegen COVID-19 niet nodig

De Gezondheidsraad, het wetenschappelijk adviesorgaan voor de overheid, ziet geen aanleiding om extra vitamine D-inname te adviseren tegen COVID-19.