Bachelor’s Award 2015: Mensen verleiden om gezonder te eten

attachment-Bachelors-award-bewerkt-deel-2

Een broodspread op basis van groenten en meelwormenpoeder, dat is Bug’a’spread, een product dat dit jaar de studentenprijs voor innovatie van voeding van het Voedingscentrum won.

Ook werden tijdens de Bachelor’s Award een aantal presentaties gehouden over hoe mensen kunnen worden verleid om gezonder te eten.

 

Grotere portiegrootte

Professor Ingrid Steenhuis van de Vrije Universiteit in Amsterdam, geeft in haar presentatie aan dat de portiegrootte de afgelopen 20 jaar in Nederland groter zijn geworden. ‘Het gevolg daarvan is dat mensen steeds meer gaan eten.’ Zo begon een pot pindakaas met een inhoud van 350 gram, nu zijn er al potten met 1000 gram pindakaas.

 

Verwarring

Volgens Steenhuis weten mensen niet meer wat een ‘normale’ portiegrootte is. Ook wordt de naamgevingen van portiegroottes veranderd: ‘Het kan zijn dat je bij de koffiecorner een middelgrote koffie besteld, die eigenlijk het formaat heeft van een grote, large koffie.’ Verder geeft ze aan dat prijzen goedkoper worden bij grotere porties. ‘Dat spreekt mensen aan, ze willen waar voor hun geld.’

 

Verleiden

‘We staan voor een aantal uitdagingen, ten eerste moeten we het aanbod in ‘‘Luilekkerland’’ gezonder maken en ten tweede moeten we mensen verleiden gezondere producten te kiezen’, aldus Steenhuis.

Supermarktketen Jumbo wil daarbij helpen, zo bleek op de bijeenkomst waar het Jumbo Huismerk Lab werd gepresenteerd. Met het Huismerk Lab moedigt Jumbo leveranciers aan om nieuwe en innovatieve producten te ontwikkelen die gezonder zijn dan het bestaande aanbod. ‘We willen dat gezond eten voor iedereen een makkelijkere keuze wordt’, vertelt Marieke van Zoggel, kwaliteitsmedewerker bij de Jumbo.

 

Bachelor’s Award

Elk jaar daagt het Voedingscentrum foodstudenten uit om een gezond en duurzaam product te ontwikkelen. De studenten met het beste gezonde en duurzame product wint de Bachelor’s Award. Dit jaar werd de bijeenkomst gehouden in Corpus Experience in Oegstgeest.

 

2e prijs: MeatGreen, een hamburger met 50% vlees en 50% groente.

3e prijs: Dutchie Dosa, een gevuld Indiaas platbrood met vezels en groente.

4e prijs: Haver Crunchies, een tussendoortje van haver met daartussen een spread van kikkererwten.

5e prijs: Veggiedip, een dipsaus van groenten en hüttenkäse met volkoren broodsticks.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Inschrijving Jaarprijs Goede Voeding 2015 geopend

Jumbo Huismerk Lab heeft als thema ‘gezonder leven en eten’

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...