Bakery Sweets Center organiseert kennissessie: Vezels, waar zijn ze goed voor?

Kennissessie Vezels Bakery Sweets Sessions

Bakery Sweets Center en kennispartner Keep Food Simple organiseren op donderdagmiddag 23 juni een kennissessie over vezels. Deze bouwstof vind je in veel plantaardige producten terug. Maar waar zijn ze eigenlijk goed voor? En wat kunnen foodproducenten hiermee? De ‘Bakery Sweets Session’ is gratis toegankelijk en vindt plaats aan Hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden.

Keep Food Simple, BSC-partner Hellema Hallum BV en diverse experts van Hogeschool Van Hall Larenstein praten je tijdens deze workshop bij over vezelconsumptie, -werking en productontwikkeling. We kijken naar de toepassing van vezels in producten, de kansen in de markt en de meerwaarde voor de consument.

Gevarieerd programma

Tijdens deze informatieve middag volgen inhoud, techniek, product en strategie elkaar op. Flip van Straaten, vezelexpert binnen Keep Food Simple en initiatiefnemer van deze sessie, start het programma met een uitleg. Wat zijn vezels? En waar zijn ze goed voor? Hij gaat in op het belang van een vezelrijk, gevarieerd voedingspatroon.

Vertering voorspellen

Vervolgens is het aan Koos Oosterhaven, manager van het Food Application Centre for Technology (FACT) om de werking van de Tiny Tim toe te lichten. Van deze machine binnen het FACT maken foodbedrijven volop gebruik. Hij voorspelt namelijk de vertering in het menselijk lichaam. Ontzettend handig in het proces van de ontwikkeling van een nieuwe (vezelrijke) snack.

Frank Wildschut en Rimmer Woudstra van koekjesproducent Hellema Hallum bv vertellen over de ontwikkeling en de lancering van een innovatief, vezelrijk product. Uiteraard mogen we daarvan proeven.

Weinig kennis

Hoe belangrijk vezels ook mogen zijn voor een goede gezondheid, aan de kennis over deze bouwstof ontbreekt het bij de consument. Met name onder de generatie Z, blijkt uit onderzoek van Jeldou de Vries. Zij schreef een communicatieadviesrapport voor Keep Food Simple naar aanleiding van de hoofdvraag: hoe kunnen we de consument informeren over het belang van een vezelrijk voedingspatroon? Hoe hieruit het Instagram-account @vezelweetjes is geboren, licht zij toe in een presentatie.

De Session duurt van 14:00 tot 16:00 uur en is toegankelijk voor foodstudenten en -docenten (mbo en hbo), (medewerkers van) partners van Bakery Sweets Center en geïnteresseerde foodondernemers en leerbedrijven. Vooraf aanmelden is gewenst: doe dit voor 17 juni, via www.bakerysweetscenter.nl/sessions.

Geen nieuws van Voeding Nu meer missen? Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
Dit komt eraan op het gebied van etikettering en productontwikkeling

Dit komt eraan op het gebied van etikettering en productontwikkeling

Het ministerie van VWS gaat stappen zetten tegen misleiding op etiketten. Verder komen er kaders voor de verbetering in de productsamenstelling van alle voedingsmiddelencategorieën. En is de vrijwillige Nutri-Score, die in 2021 wordt geïntroduceerd, mogelijk een opmaat naar een verplicht Europees voedselkeuzelogo in 2022?Dat zei beleidscoördinator Inge...

VBZ: ‘100% volkoren in koekjes en crackers meestal onmogelijk’

VBZ: ‘100% volkoren in koekjes en crackers meestal onmogelijk’

Bakkerijproducten die niet uit 100% volkorenmeel bestaan, maar wel als ‘volkorenproduct’ worden verkocht, worden verguisd door consumentenorganisaties. Onterecht, vindt branchevereniging VBZ, want ook deze producten kunnen naast brood, groenten en fruit een bijdrage leveren aan de inname van vezels en mineralen.De redenen waarom deze producten maar...

Consumentenbond roept VWS-staatssecretaris op ambitieuzer te zijn rond productverbetering

Consumentenbond roept VWS-staatssecretaris op ambitieuzer te zijn rond productverbetering

De Consumentenbond roept staatssecretaris Blokhuis (VWS) op om ambitieuzere plannen op te stellen voor productverbetering. De organisatie ondersteunt haar oproep met de resultaten uit een uit panelonderzoek onder 782 respondenten.Volgens het onderzoek van de bond vindt 91 procent  van de consumenten  het een goede zaak als fabrikanten minder suiker...