Belgisch restaurant EdiVero voert suiker- en “vettaks” in ter stimulatie van gezonde gerechten

attachment-Burger

Het nieuwe restaurant EdiVero in Beringen, België voert een suiker- en vettaks in om gezondere gerechten onder haar klanten te stimuleren. Het restaurant werd afgelopen woensdag 1 juni geopend.

Het restaurant, gelegen in een trainingscentrum voor wielrenners,  is een initiatief van CEO Edith Snoekx en chefkok Veronique De Locht met als concept de combinatie van lekker en gezond.

Topsporters

De gerechten bevatten zo min mogeljk suiker en vet waarbij de focus op topsporters ligt. Het restaurant is geschikt voor mensen die een dieet volgen en gezond maar toch lekker willen eten.

Gerechten rijk aan suiker en vet?

Als klanten toch voor een gerecht willen kiezen dat veel vetten en suikers bevat, dan betaalt hij of zij daar gewoon iets meer voor. De eigenaressen voeren binnen hun ‘gezonde concept’ daarom een ‘suiker- en vettaks’ in op ongezonde gerechten om gezonde gerechten onder gasten te stimuleren. Denk aan patat (0,50 cent extra) in plaats van aardappelen of gewone pannenkoeken (1,50 extra) in plaats van havermoutpannenkoeken.

Lees ook
Kijktip: The Game Changers

Kijktip: The Game Changers

Elke vrijdag deelt de redactie van VoedingNU een kijk-, luister- of leestip. De vrijdagtip van deze week is de Neflix documentaire The Game Changers waarin het verhaal van James Wilks verteld wordt.

Aanvaardbare bovengrens voor suikerconsumptie vaststellen is niet mogelijk

Aanvaardbare bovengrens voor suikerconsumptie vaststellen is niet mogelijk

De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) stelt opnieuw vast dat er geen wetenschappelijk onderbouwde bovengrens voor suikerinname kan worden aangegeven. Voedingsdeskundigen kunnen tot 30 september 2021 feedback geven op de resultaten, beoordelingen en het advies van de EFSA.

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.