Belgische Bewegingsdriehoek geeft norm voor beeldschermgebruik

attachment-GL-bewegingsdriehoek

Tegelijk met de nieuwe Voedingsdriehoek is in België ook een nieuwe Bewegingsdriehoek uitgebracht. De Bewegingsdriehoek legt de nadruk op twee gezondheidsthema’s: meer bewegen en minder lang stilzitten. Ook is een norm gegeven voor de tijd dat kinderen achter hun beeldscherm mogen zitten.

Per leeftijdsgroep zijn er specifieke aanbevelingen opgesteld: voor zuigelingen, peuters en kleuters, kinderen en jongeren, volwassenen en ouderen. De Bewegingsdriehoek is ontwikkeld door het Vlaams Instituut Gezond Leven, gebaseerd op een wetenschappelijke literatuurstudie en afgestemd met de Hoge Gezondheidsraad in België.  

Lang stilzitten

Voor het eerst wordt zogenoemd sedentair gedrag, of lang stilzitten, meegenomen als volwaardig gezondheidsthema. De makers van de Bewegingsdriehoek concluderen dat het ook voor mensen die veel bewegen even belangrijk is om niet te veel, te lang en aan één stuk door te zitten.

Lichaamsbeweging volwassenen

Voor volwassenen en ouderen wordt volgens de driehoek aanbevolen om het grootste gedeelte van de dag te bewegen met lichte intensiteit, zoals staan, koken en ander licht huishoudelijk werk. Daarnaast wordt er wekelijks minstens 150 minuten beweging aanbevolen met matige intensiteit zoals wandelen, fietsen en tuinieren of 75 minuten beweging met hoge intensiteit zoals hardlopen en baantjes zwemmen.

Lichaamsbeweging kinderen

Het advies voor peuters en kleuters is dagelijks drie uur beweging van lichte, matige of hoge intensiteit. Kinderen en jongeren van zes tot en met zeventien jaar zouden minimaal drie dagen per week 60 minuten beweging van hoge intensiteit moeten hebben zoals stevig doorfietsen of een sportwedstrijd en de andere dagen 60 minuten beweging van matige intensiteit, zoals zwemmen, turnen en verstoppertje spelen.

Normen voor beeldschermactiviteiten

De Bewegingsdriehoek raadt aan elk twintig minuten tot een halfuur even recht te staan, een glas water te halen of een ander bewegingstussendoortje.

Beeldschermactiviteiten zoals televisie, computer en mobiel, worden sterk afgeraden voor kinderen tot twee jaar. Voor kinderen tussen de twee en zes jaar is het advies maximaal één uur per dag en voor kinderen van zes tot en met zeventien jaar geldt als maximum twee uur per dag.

Bot- en spierversterkende oefeningen

Volwassenen krijgen het advies om naast de aanbevolen bewegingsrichtlijnen twee keer per week specifieke activiteiten te doen om de (grote) spieren en botten te versterken, bijvoorbeeld met fitness, traplopen en bergop wandelen. Ouderen wordt aanbevolen om twee en bij voorkeur drie keer per week te werken aan spierversteviging, evenwicht en lenigheidsoefeningen, bijvoorbeeld met yoga en tai chi.

Klik hier om naar de Bewegingsdriehoek te gaan

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Column: Proeven doe je met je ogen

Column: Proeven doe je met je ogen

Uit Voeding Nu 3: Of je nu ’s avonds op de bank tv kijkt, door de supermarkt loopt of onderweg bent naar je werk, bijna overal kom je in aanraking met eten en drinken. Veel mensen hebben weinig inzicht in hoe deze voedselomgeving ons gedrag beïnvloedt.

Geen extra behoefte aan B-vitaminen

Geen extra behoefte aan B-vitaminen

Uit Voeding Nu 3: Hoewel vaak wordt gedacht dat de behoefte aan B-vitaminen, waaronder vitamine B12 en foliumzuur, verhoogd is bij een fysiek actieve leefstijl, laat onderzoek onder deelnemers aan de Nijmeegse Vierdaagse hiervoor geen aanwijzing zien.