‘Belgische diëtistenvereniging onder vuur door suikercampagne’

attachment-Advertentie-Humo

De Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingskundigen en Diëtisten (VBVD) is deze week onder vuur komen liggen in de Vlaamse publieke opinie. Oorzaak is een campagne over suiker die mede gefinancierd werd door Coca-Cola.

De publieke commotie ontstond nadat het populair-wetenschappelijke tijdschrift EOS in België berichtte dat de informatiecampagne van de VBVD over suiker gefinancierd is door Coca-Cola. De voorzitter van de vereniging, Dirk Lemaître, ziet de financiering voor de mediaruimte als mogelijkheid om zijn beroepsorganisatie onder de aandacht te brengen. Zowel hij als vertegenwoordigers van de andere betrokken partijen, Coca-Cola en het campagnebureau Karott, vinden dat de campagne inzicht geeft in suiker als onderdeel van een evenwichtig voedingspatroon. Een soortgelijke campagne had evengoed met financiering door de overheid kunnen plaatsvinden is de mening.

Gefundeerd

Hoewel de inhoud van de campagne gebaseerd is op correct wetenschappelijk onderzoek, zorgt deze toch voor gefronste wenkbrauwen van menig  Belg. Zo schrijft voedingskudige Patrick Mullie, die verbonden is aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), op de facebookpagina van de VBVD: ‘De Hoge Gezondheidsraad keert zich eveneens tegen deze campagne, ik vrees dat de schade voor het imago van de diëtist enorm is. Daar gaat onze positie als "onafhankelijke" voedingsexperten...’

Open brief

In veel Vlaamse media is de afgelopen dagen de verontwaardiging uitgesproken over de keuze die VBVD bij deze campagne gemaakt heeft. Om deze reden stuurt de beroepsorganisatie nog een open brief aan haar leden en de media om misverstanden recht te zetten. ‘Op geen enkel moment is het de bedoeling geweest om met het artikel het publiek te misleiden. Dit zal uit de open brief nader toegelicht worden’, aldus Els Vercruyssen, namens de Raad van Bestuur.

Update 15 april:

Inmiddels heeft de VBVD de open brief online gezet: Open brief aan leden en media naar aanleiding van de informatiecampagne over suiker.

Lees verder op Voeding Nu online:

Suiker verslavend of belonend

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...