‘Belgische diëtistenvereniging onder vuur door suikercampagne’

attachment-Advertentie-Humo

De Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingskundigen en Diëtisten (VBVD) is deze week onder vuur komen liggen in de Vlaamse publieke opinie. Oorzaak is een campagne over suiker die mede gefinancierd werd door Coca-Cola.

De publieke commotie ontstond nadat het populair-wetenschappelijke tijdschrift EOS in België berichtte dat de informatiecampagne van de VBVD over suiker gefinancierd is door Coca-Cola. De voorzitter van de vereniging, Dirk Lemaître, ziet de financiering voor de mediaruimte als mogelijkheid om zijn beroepsorganisatie onder de aandacht te brengen. Zowel hij als vertegenwoordigers van de andere betrokken partijen, Coca-Cola en het campagnebureau Karott, vinden dat de campagne inzicht geeft in suiker als onderdeel van een evenwichtig voedingspatroon. Een soortgelijke campagne had evengoed met financiering door de overheid kunnen plaatsvinden is de mening.

Gefundeerd

Hoewel de inhoud van de campagne gebaseerd is op correct wetenschappelijk onderzoek, zorgt deze toch voor gefronste wenkbrauwen van menig  Belg. Zo schrijft voedingskudige Patrick Mullie, die verbonden is aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), op de facebookpagina van de VBVD: ‘De Hoge Gezondheidsraad keert zich eveneens tegen deze campagne, ik vrees dat de schade voor het imago van de diëtist enorm is. Daar gaat onze positie als "onafhankelijke" voedingsexperten...’

Open brief

In veel Vlaamse media is de afgelopen dagen de verontwaardiging uitgesproken over de keuze die VBVD bij deze campagne gemaakt heeft. Om deze reden stuurt de beroepsorganisatie nog een open brief aan haar leden en de media om misverstanden recht te zetten. ‘Op geen enkel moment is het de bedoeling geweest om met het artikel het publiek te misleiden. Dit zal uit de open brief nader toegelicht worden’, aldus Els Vercruyssen, namens de Raad van Bestuur.

Update 15 april:

Inmiddels heeft de VBVD de open brief online gezet: Open brief aan leden en media naar aanleiding van de informatiecampagne over suiker.

Lees verder op Voeding Nu online:

Suiker verslavend of belonend

Meer over
Lees ook
Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...

FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

FrieslandCampina heeft voor het eerst een trendrapport gemaakt voor het jaar 2019-2020. Hieruit komen drie hoofdtrends en ook een aantal microtrends naar voren. Wat waren de bevindingen van het Nederlandse zuivelbedrijf?Elk jaar worden verschillende trends voor de voedingsmiddelenindustrie op een rijtje gezet voor het volgende jaar. Voor het eerst heeft...

Albert Heijn winnaar Liegebeest 2019

Albert Heijn winnaar Liegebeest 2019

Albert Heijn is gekozen als Liegebeest 2019 in de verkiezing van Wakker Dier. De supermarktketen kreeg 7.000 van de in totaal 19.000 uitgebrachte stemmen.Albert Heijn kreeg zijn nominatie vanwege de verpakking van de AH kip, waarop staat dat de kip ‘meer ruimte’ heeft. Volgens Wakker Dier geeft de supermarktketen haar kippen echter de minste ruimte,...