‘Belgische diëtistenvereniging onder vuur door suikercampagne’

attachment-Advertentie-Humo

De Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingskundigen en Diëtisten (VBVD) is deze week onder vuur komen liggen in de Vlaamse publieke opinie. Oorzaak is een campagne over suiker die mede gefinancierd werd door Coca-Cola.

De publieke commotie ontstond nadat het populair-wetenschappelijke tijdschrift EOS in België berichtte dat de informatiecampagne van de VBVD over suiker gefinancierd is door Coca-Cola. De voorzitter van de vereniging, Dirk Lemaître, ziet de financiering voor de mediaruimte als mogelijkheid om zijn beroepsorganisatie onder de aandacht te brengen. Zowel hij als vertegenwoordigers van de andere betrokken partijen, Coca-Cola en het campagnebureau Karott, vinden dat de campagne inzicht geeft in suiker als onderdeel van een evenwichtig voedingspatroon. Een soortgelijke campagne had evengoed met financiering door de overheid kunnen plaatsvinden is de mening.

Gefundeerd

Hoewel de inhoud van de campagne gebaseerd is op correct wetenschappelijk onderzoek, zorgt deze toch voor gefronste wenkbrauwen van menig  Belg. Zo schrijft voedingskudige Patrick Mullie, die verbonden is aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), op de facebookpagina van de VBVD: ‘De Hoge Gezondheidsraad keert zich eveneens tegen deze campagne, ik vrees dat de schade voor het imago van de diëtist enorm is. Daar gaat onze positie als "onafhankelijke" voedingsexperten...’

Open brief

In veel Vlaamse media is de afgelopen dagen de verontwaardiging uitgesproken over de keuze die VBVD bij deze campagne gemaakt heeft. Om deze reden stuurt de beroepsorganisatie nog een open brief aan haar leden en de media om misverstanden recht te zetten. ‘Op geen enkel moment is het de bedoeling geweest om met het artikel het publiek te misleiden. Dit zal uit de open brief nader toegelicht worden’, aldus Els Vercruyssen, namens de Raad van Bestuur.

Update 15 april:

Inmiddels heeft de VBVD de open brief online gezet: Open brief aan leden en media naar aanleiding van de informatiecampagne over suiker.

Lees verder op Voeding Nu online:

Suiker verslavend of belonend

Meer over
Lees ook
Delhaize introduceert Nutri-Score-korting

Delhaize introduceert Nutri-Score-korting

Bij AH-zusterbedrijf Delhaize is deze week een loyalityprogramma van start gegaan waarbij klanten korting krijgen op producten met een Nutri-Score A of B.Het programma is gekoppeld aan de Plus-klantenkaart van de keten, schrijft Distrifood. Vanaf vandaag tot en met 31 december krijgen klanten op vertoon van de kaart in alle supermarkten en online 20...

HAK kartrekker in Nutri-Score-karavaan

HAK kartrekker in Nutri-Score-karavaan

Groente-en peulvruchtenfabrikant HAK start deze week met het leveren van producten voorzien van het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Een korte inventarisatie laat zien dat nagenoeg alle HAK-producten een A krijgen. Van de 81 producten krijgen er slechts drie een B en drie een C, de rest krijgt A.Het is niet heel opvallend dat de groenteproducten erg goed...

Productnieuws: Meet Jack en Bolscher produceren samen vegan jackfruit producten

Productnieuws: Meet Jack en Bolscher produceren samen vegan jackfruit producten

Start-up Meet Jack en vleesproducent Bolscher werken per september samen aan de productie en verkoop van vegan jackfruitproducten.Jackfruit is een vrucht die snel groeit, weinig water verbruikt en pesticiden afstoot. Het vruchtvlees van jackfruit is eetbaar en heeft een stevige bite. Meet Jack Meet Jack ontwikkelde de afgelopen twee jaar verschillende...