‘Belgische diëtistenvereniging onder vuur door suikercampagne’

attachment-Advertentie-Humo

De Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingskundigen en Diëtisten (VBVD) is deze week onder vuur komen liggen in de Vlaamse publieke opinie. Oorzaak is een campagne over suiker die mede gefinancierd werd door Coca-Cola.

De publieke commotie ontstond nadat het populair-wetenschappelijke tijdschrift EOS in België berichtte dat de informatiecampagne van de VBVD over suiker gefinancierd is door Coca-Cola. De voorzitter van de vereniging, Dirk Lemaître, ziet de financiering voor de mediaruimte als mogelijkheid om zijn beroepsorganisatie onder de aandacht te brengen. Zowel hij als vertegenwoordigers van de andere betrokken partijen, Coca-Cola en het campagnebureau Karott, vinden dat de campagne inzicht geeft in suiker als onderdeel van een evenwichtig voedingspatroon. Een soortgelijke campagne had evengoed met financiering door de overheid kunnen plaatsvinden is de mening.

Gefundeerd

Hoewel de inhoud van de campagne gebaseerd is op correct wetenschappelijk onderzoek, zorgt deze toch voor gefronste wenkbrauwen van menig  Belg. Zo schrijft voedingskudige Patrick Mullie, die verbonden is aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), op de facebookpagina van de VBVD: ‘De Hoge Gezondheidsraad keert zich eveneens tegen deze campagne, ik vrees dat de schade voor het imago van de diëtist enorm is. Daar gaat onze positie als "onafhankelijke" voedingsexperten...’

Open brief

In veel Vlaamse media is de afgelopen dagen de verontwaardiging uitgesproken over de keuze die VBVD bij deze campagne gemaakt heeft. Om deze reden stuurt de beroepsorganisatie nog een open brief aan haar leden en de media om misverstanden recht te zetten. ‘Op geen enkel moment is het de bedoeling geweest om met het artikel het publiek te misleiden. Dit zal uit de open brief nader toegelicht worden’, aldus Els Vercruyssen, namens de Raad van Bestuur.

Update 15 april:

Inmiddels heeft de VBVD de open brief online gezet: Open brief aan leden en media naar aanleiding van de informatiecampagne over suiker.

Lees verder op Voeding Nu online:

Suiker verslavend of belonend

Meer over
Lees ook
HAK hoopt op teelt Hollandse kikkererwt

HAK hoopt op teelt Hollandse kikkererwt

Groente- en peulvruchtenfabrikant HAK laat dit jaar opnieuw kikkererwten telen in Zeeuws-Vlaanderen. Dit is een tweede proef na een succesvolle eerste proef in 2018. Hiermee streeft HAK ernaar zoveel mogelijk van haar groenten en peulvruchten lokaal te verbouwen.Na de succesvolle eerste proef vorig jaar, wil HAK door middel van een tweede testperiode...

NAGF: ‘Nudging in de supermarkt stimuleert de verkoop van groenten en fruit’

NAGF: ‘Nudging in de supermarkt stimuleert de verkoop van groenten en fruit’

Nudges om de verkoop van groenten en fruit in supermarkten te stimuleren, hebben een positief effect. Met een paar simpele nudges zijn consumenten aan te sporen om meer groenten en fruit te kopen.Onlangs gaf een Brits onderzoek suggesties voor de inrichting van een gezonde supermarkt. Het Nederlandse Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) voerde...

Omzet vleesvervangers in tweeënhalf jaar 51% gestegen

Omzet vleesvervangers in tweeënhalf jaar 51% gestegen

Een nieuw onderzoek van IRI Nederland laat zien dat de omzet van vleesvervangers sinds 2017 met 51% is gestegen. De omzet van vers vlees daarentegen is gedaald. De omzet van vlees is nog steeds wel het hoogst.De populariteit van vleesvervangers neemt toe. ABN Amro voorspelde eerder dit jaar al dat de vleesvervangermarkt zowel in 2019 als in 2020 met...