Betere sportprestatie door het drinken van koffie

attachment-koffie

Het Kenniscentrum Koffie en Gezondheid concludeert, op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten, dat je beter presteert als je koffie drinkt.

Of het nu gaat om het trainen voor een marathon, het beoefenen van een teamsport  of het maken van een flinke fietstocht, cafeïne bevordert de fysieke prestaties, zo meldt Kenniscentrum Koffie en Gezondheid. Cafeïne vergroot het uithoudingsvermogen en geeft het gevoel dat de inspanning minder zwaar is.

 

Een uur voor de inspanning

Het is het meest effectief om ongeveer één uur voor de inspanning 3 mg cafeïne per kg lichaamsgewicht te consumeren. Afhankelijk van de sterkte van de koffie bevat een kopje van 125 ml gemiddeld 85 mg cafeïne. Voor een gemiddelde volwassene van 70 kilogram betekent dit dat hij of zij twee à drie kopjes moet drinken.

 

Dehydratie

In tegenstelling tot wat soms beweerd wordt, heeft koffie geen negatief effect op de vochtbalans en zorgt koffie zeker niet voor dehydratie. Cafeïne zorgt wel voor snellere, maar niet voor meer uitscheiding, aldus het Voedingscentrum. Koffie telt gewoon mee voor de dagelijkse vochtinname.

 

Doping

Cafeïne staat sinds 2004 niet meer op de dopinglijst. De nadelen van cafeïne kunnen vermoeidheid en lichte ontwenningsverschijnselen zijn. De vermoeidheid treedt op door een slaapgebrek, veroorzaakt door het consumeren van koffie voor de nacht. Cafeïne is van de lijst gehaald, omdat er verder geen gezondheid gerelateerde nadelen verbonden zijn aan de consumptie van cafeïne. Dit heeft de World Anti-Doping Agency besloten, onder andere omdat cafeïne deel uitmaakt van het dagelijkse voedingspatroon.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...