Bewegen voor ouderen belangrijker dan poedertjes en shakes

Spiermassaverlies bij ouderen kan goed bestreden worden met langdurige krachttraining. Toediening van extra eiwitten heeft daarop geen aanvullend effect als men via de voeding al voldoende eiwitten binnenkrijgt. Dat blijkt uit een studie van onderzoekers van de Universiteit Maastricht.

Spiermassaverlies bij ouderen kan goed bestreden worden met langdurige krachttraining. Toediening van extra eiwitten heeft daarop geen aanvullend effect als men via de voeding al voldoende eiwitten binnenkrijgt. Dat blijkt uit een studie van onderzoekers van de Universiteit Maastricht.


De studie, die vandaag verscheen in het American Journal of Clinical Nutrition, werd uitgevoerd bij een groep van 26 gezonde mannen tussen de 65 en 85 jaar. Zij volgden een intensief trainingsprogramma gedurende 12 weken. De helft van de groep gebruikte vlak voor en direct na de training eiwitsupplementen, de andere helft kreeg een placebo. Aan het eind van deze periode werden spiermetingen gedaan met röntgen, CT-scans en op spierbiopten. Daaruit bleek dat het trainings­programma bij alle deelnemers de eiwitsynthese in de spieren stimuleerde, waardoor ook de spiermassa en spierkracht toenam. Dit effect was echter niet hoger in de groep die extra eiwitten toegediend kreeg. De onderzoekers concluderen daaruit dat bij een normaal voedingspatroon met voldoende eiwitinname vooral krachttraining van belang is om spiermassaverlies tegen te gaan.


Spiermassa­verlies is een veelvoorkomend verschijnsel bij oudere mensen. Dit proces is grotendeels omkeerbaar met behulp van specifieke, langdurige krachttraining. Omdat spiermassaverlies juist bij ouderen veel voorkomt en vaak tot verminderde kwaliteit van leven leidt, werd deze studie naar het effect van eiwitten in combinatie met lichamelijke inspanning op spiermassa en spierkracht bij ouderen uitgevoerd.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...