‘Biologisch eten nog te duur’

attachment-biologisch-versus-gangbaar

Het welzijn van dieren is in Nederland de belangrijkste motivatie om biologisch te gaan eten. Toch eten Nederlanders het minst vaak biologisch in vergelijking met de inwoners van andere Europese landen.

 

Deze bevindingen komen uit het onlangs verschenen European Health & Nutrition-onderzoek van TNS NIPO. Dat Nederlanders het welzijn van de dieren op de eerste plaats zetten, blijkt uniek. De rest van de Europeanen kiest voor biologische producten omdat ze ze gezonder vinden, gevolgd door een betere smaak en welzijn voor het milieu.

 

Nederlanders minst biologisch

Biologisch eten is nog geen gewoontegedrag. Ruim vier op de tien Nederlanders zegt gevoelsmatig ‘ja’ tegen biologisch eten, maar twintig procent eet wekelijks biologisch. Duitsers en Italianen eten het meest biologisch.

 

Groente voorop

Als Nederlanders biologische producten eten, kiezen ze meestal voor groenten (51%), eieren (48%) en vlees (42%), gevolgd door fruit (38%), olie (32%), aardappelen (25%) en melk (23%). In de rest van Europa is de verdeling niet heel anders. Het minst laten we ons verleiden door biologische sauzen (4%) en delicatessen (3%).

 

Prijs grootste barrière

In heel Europa is de prijs de grootste barrière voor het eten van biologische producten. Een groter aanbod en betere beschikbaarheid zouden meer mensen aansporen om biologische producten te gebruiken. Ruim 80 procent van de Nederlanders, die af en toe biologisch eten, zegt vaker biologisch te eten als de prijzen omlaag gaan. Als het aanbod groter zou zijn, zou bijna een kwart van de Nederlandse bevolking vaker voor biologisch kiezen.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...