Biologische voeding via de supermarkten verkoopt goed

attachment-biologische-eieren_cropped-64-446-332-39-19

De verkoop van biologische voeding is in het afgelopen jaar 50 miljoen euro is gestegen. Dat blijkt uit cijfers van ketenorganisatie Bionext.

De consument kocht in 2013 voor 984,2 miljoen euro aan biologische voeding in de supermarkt, de speciaalzaak en buitenshuis. Dat is 50 miljoen euro meer dan in 2012, een groei van 5,4 procent. Hoewel de groei iets afvlakt, constateert Bionext dat de recessie afgelopen jaar nauwelijks effect heeft gehad op de verkoop van biologische producten.

Verkoop

De snelste groeiende producten in de biologische verkoop waren biologische deegwaren, biologische houdbare zuivel, biologische kaas, biologische eieren en biologische conserven/diepvries. Één op de acht verkochte eieren is tegenwoordig biologisch. Ook steeg de verkoop van biologische groenten en fruit. De verkoop van biologisch vlees bleef gelijk aan de verkoop in 2012. 

Duurzaam

In totaal heeft de verkoop van biologische producten bijgedragen aan bijna de helft van de omzet binnen duurzame voedingssector zo blijkt uit gegevens van de Monitor Duurzaam Voedsel van het Ministerie van Economische Zaken.  Onder duurzame voeding wordt voeding verstaan die zich op één of meerdere duurzaamheidsaspecten onderscheidt van wat de wet eist, zoals dierenwelzijn, fair trade of milieuvriendelijkheid.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Duurzaam voedsel belangrijke groeimarkt voedingsindustrie

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...