Blockchain voor transparante koffieketen

FarmersDirect Coffee

(Copyright: FarmersDirect Coffee)

Het nieuw opgerichte FarmersDirect Coffee wil de koffieproductieketen van begin tot eind transparant maken met behulp van open source blockchain-technologie. Hierdoor moeten koffieboeren een betere onderhandelingspositie krijgen.

 

FarmersDirect Coffee wil eerlijker prijzen voor de koffieboeren en coöperaties en daarom zijn deze ook mede-eigenaar van het platform; zij krijgen (winst)aandelen voor het leveren van koffiebonen en kunnen desgewenst extra aandelen inkopen. Door de volledige productieketen transparant te maken, van oogst, via exporteurs, vervoerders, importeurs, branders, de exchange markt, distributeurs en inkopers tot de consument, krijgen de consumenten inzicht in welke route de koffie aflegt en krijgt de boer meer informatie over welke partij wat voor marges hanteert.

Hiervoor maakt het bedrijf gebruik van open source blockchain-technologie. Daardoor ontstaat er een gedecentraliseerde online databank die niet door één persoon of instantie, maar door iedereen op het netwerk wordt beheerd. Dat maakt het aanpassen of vervalsen van data onmogelijk.

De aangesloten koffieboeren krijgen toegang tot een door FarmersDirect Coffee ontwikkelde app waarmee ze relevante data kunnen inzien en kennis kunnen delen over elkaars oogst. Ward de Groote, medeoprichter van FarmersDirect Coffee: “De grootste winst is de app voor de boeren, zodat ze zelf informatie kunnen delen, beter kunnen gaan samenwerken en inkopen, en de export zelf kunnen regelen. Het ultieme doel is dat ze zelf eigenaar van een branderij worden.”

De consument kan op de verpakking van de koffie een QR-code scannen om de door de koffie afgelegde route in te zien.

Ook de Hema lanceerde onlangs een blockchaintoepassing om de toeleveringsketen van koffie te kunnen traceren.

Meer over
Lees ook

KNVKT verandert naam naar Koffie en Thee Nederland

De branchevereniging KNVKT voor koffie- en theeproducten bestaat dit jaar 130 jaar en dat wordt gevierd met een nieuwe naam en logo: Koffie & Thee Nederland.‘Koffie en thee zijn sterk verbonden met de onze cultuur van even een kopje koffie doen, of het nu thuis aan de keukentafel, in de horeca of op kantoor is. Met deze nieuwe naam en site hopen we dat mensen ons gemakkelijker vinden als het adres waar je terecht kan voor kennis, kunde en een kijkje in de keuken van de koffie en thee sector’, aldus John Brands, voorzitter Koffie en Thee Nederland. Belangenbehartiger Koffie en Thee Nederland is...

Drie tot vier kopjes koffie per dag mogelijk gunstig voor de gezondheid

Drie tot vier kopjes koffie per dag mogelijk gunstig voor de gezondheid

Mensen die drie tot vier kopjes koffie per dag drinken lopen mogelijk minder risico op hartaandoeningen en vroegtijdig overlijden dan mensen die zich onthouden van koffie. Dat blijkt uit een nieuwe studie die is gepubliceerd in het Britse medische tijdschrift The BMJ.De onderzoekers van de universiteit van Southampton hebben voor de studie meer dan...

Productnieuws: Lombardia lanceert nieuwe healthdrink EnergyLove

Productnieuws: Lombardia lanceert nieuwe healthdrink EnergyLove

Een “oppeppende” drank op basis van matcha groente thee en groene koffie. Dat is het nieuwe product EnergyLove. Het is ontwikkeld door Alain Indria, chef van Lombardia Food Creator. Het bedrijf mikt met het drankje op de doelgroep millennials en iedereen die bewust wil kiezen voor biologisch, fairtrade en duurzaamheid.De groene koffie in EnergyLove...