Drie Booster awards voor initiatieven om obesitas te verminderen

20 oktober 2021 Michelle Wijma

Op 15 oktober zijn de Booster awards uitgereikt aan drie initiatieven die de vermindering en preventie van obesitas ondersteunen door gebruik te maken van personalised nutrition. De winnaars zijn Happy Feet on Healthy Food, J.A.App (Juvenile Anti-obesity App) en Ready to (h)eat maaltijden op maat van darmen, genen en richtlijnen.

Zij overtuigden de jury van hun impact, haalbaarheid en partnerschap, aldus het persbericht van Foodvalley NL, en krijgen € 30.000 ter ondersteuning van hun volgende ontwikkelingsstappen. Ook onderdeel van de prijs zijn een jaar lang monitoring en toegang tot een groot internationaal voedingsnetwerk. Op deze manier versnelt Food Innovation Hub Europe de samenwerking tussen relevante partijen en de creatie van obesitasverminderende oplossingen, aldus het persbericht. 

De winnaars

Happy Feet op gezonde voeding is bedoeld om mensen die deelnemen aan wandelevenementen te ondersteunen bij hun voedingskeuzes. Als pilot wordt de Nijmeegse Vierdaagse 2022 gebruikt, waarbij een groep wandelaars wordt gemonitord op hun voedingskeuzes en in gepersonaliseerde voedingsmarkers, en ze worden ondersteund om alternatieve en gezonde keuzes te maken. Het is een multipartner initiatief van Radboud UMC, Vierdaagse organisatie, Albron en de International Walking Association.

De J.A.App (Juvenile Anti-Obesitas App) maakt het mogelijk om de voedingsadviezen die worden gegeven aan jonge adolescenten die kampen met obesitas, over te brengen naar een digitaal formaat en zo tegemoet te komen aan de behoeften van de doelgroep en de overstap naar gezondere voedingskeuzes te ondersteunen. Het is een initiatief van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen, Universiteit Antwerpen - Childhood Obesity Centre, FoodNed Holding bv, Jeroen Bosch Ziekenhuis - Expertisecentrum voor Kinderen met Obesitas, Universiteit Maastricht en Brightlands Campus Greenport Venlo.

Ready to (h)eat maaltijden afgestemd op darmen, genen en richtlijnen is een initiatief dat één loket zal creëren om je gepersonaliseerde maaltijden te bestellen in lijn met je persoonlijke voedingsadviezen op basis van je microbioom, DNA en persoonlijke voorkeuren en behoeften. Daarnaast zal het mensen betrekken bij een onderhoudende en educatieve ervaring. Het is een multipartnerinitiatief van Verdify, Eatch, Omnigen, MyMicroZoo en Universiteit Antwerpen. 

Over de organisatoren

De Booster is mede mogelijk gemaakt door Food Innovation Hub Europe, waarbij Foodvalley NL een leidende partner is. Foodvalley NL is een onafhankelijke organisatie die stakeholders begeleidt in de transitie en richting, proces, inhoud en snelheid vaststelt. Doel van Food Innovation Hub Europe is samenwerking initiëren en innovatieprojecten co-creëren om continent-specifieke uitdagingen aan te pakken. Ook worden regionale hubs verbonden in de verschillende aangesloten landen om gemeenschappelijke en regio-specifieke problemen aan te pakken. 

Altijd op de hoogte blijven?