Brave New Food start zoektocht naar gezonde voeding-oplossingen

citrus

Beeld: Lena Khrupina via Pexels

Het innovatieversnellende platform Brave New Food lanceert een nieuwe zoektocht om jonge bedrijven aan gevestigde partijen te koppelen, deze keer met thema ‘Healthy Food Solutions’. Start-ups en scale-ups kunnen nu hun oplossing pitchen in verschillende categorieën. 

De nood voor gezonde voeding is hoog, zegt Brave New Food in het persbericht over de pitchronde. Bas Allart, een van de vier co-founders van Brave New Food: “Ongezonde voeding heeft ernstige gevolgen voor de menselijke gezondheid.” Allart benoemt dat steeds meer mensen, overheden, scholen en bedrijven actie ondernemen door gezondere voeding te promoten en te gebruiken. “Als gevolg hiervan zal de vraag naar gezondere voeding de komende jaren aanzienlijk toenemen. We hebben dus gezonde voedingsoplossingen nodig om aan deze toenemende vraag te kunnen voldoen.”  

Brave New Food helpt hierbij door jonge bedrijven te koppelen aan gevestigde firma’s en financiers. Doel is de transitie naar een duurzamer en gezonder voedingssysteem versnellen. Allart: “Jonge innovatieve ondernemingen bieden we toegang tot de markt, expertise, netwerk en financiële ondersteuning. Gevestigde bedrijven vinden via ons slimme oplossingen én komen op een andere manier in contact met collega’s uit de branche tijdens onze partnerevents.”

De zoektocht is een vervolg op de succesvolle eerste open call rondom duurzaamheid, waar 219 start- en scale-ups uit 21 landen aan meededen. Daar lees je meer over in het nieuwsbericht dat Voeding Nu in april plaatste over het Matchmaking Event. Inmiddels hebben een aantal nieuwe voedingsbedrijven en financiers zich aangesloten bij het platform, waaronder Bonduelle, Hessing, Stichting DOEN en De Breed & Partners.

Aanmelden

De open call Healthy Food Solutions loopt van 24 juni t/m 14 september. Daarna buigen de inmiddels 26 partners zich over de inzendingen. De start-ups en scale-ups met oplossingen die het beste matchen met de innovatiebehoeftes van de aangesloten bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie, worden uitgenodigd voor het Matchmaking Event op 14 oktober 2021. 

Brave New Food heeft vier richtingen geformuleerd voor het vinden van passende en kansrijke oplossingen:

  • Gezonder dagelijks eten & snacks met een hogere voedingswaarde en/of minder toevoegingen zoals suiker, zout en vet.
  • Oplossingen die gezondere keuzes en gedragsverandering makkelijker maken
  • Functionele voedingsmiddelen voor een betere algemene gezondheid, sneller herstel of betere (sport)prestaties
  • Technologische en wetenschappelijke oplossingen die de overgang naar gezondere voeding, diëten en een gezondere maatschappij ondersteunen.

Daarnaast is er een wildcard-categorie voor alle innovatieve gezonde oplossingen die niet passen binnen een van bovengenoemde subthema's.

Lees ook
Congres 'Een gezonde toekomst is plantaardig' van PAN Nederland op zaterdag 28 mei

Congres 'Een gezonde toekomst is plantaardig' van PAN Nederland op zaterdag 28 mei

Zaterdag 28 mei 2022 organiseert Physicians Association for Nutrition the Netherlands, PAN Nederland, haar eerste congres: ‘Een gezonde toekomst is plantaardig’ in de Janskerk in Utrecht. Op het congres zal keynote spreker Wendy Walrabenstein de eerste resultaten van haar promotieonderzoek Plants for Joints naar de invloed van een plantaardig leefstijlprogramma...

Personalised Nutrition For All-challenge zoekt innovatieve hulpmiddelen

Personalised Nutrition For All-challenge zoekt innovatieve hulpmiddelen

Om de innovatie van gepersonaliseerde voeding te versnellen, lanceren EIT Food, Foodvalley NL en Food Innovation Hub Europe de challenge Personalised Nutrition For All. Startups en multistakeholdergroepen worden uitgenodigd om hun ideeën voor gepersonaliseerde voeding in de dienen. De winnaars ontvangen een budget van €30.000 euro om hun idee verder...

Alimentaria 2022 - de belangrijkste trends in de levensmiddelensector

Alimentaria 2022 - de belangrijkste trends in de levensmiddelensector

In twee jaar tijd heeft corona het leven van miljarden mensen over de hele wereld veranderd. Het heeft de manier veranderd waarop we werken, wonen, winkelen, spelen en reizen. Het heeft ook de manier veranderd waarop we eten, wat we eten, hoe en waar we eten.