Brave New Food start zoektocht naar gezonde voeding-oplossingen

citrus

Beeld: Lena Khrupina via Pexels

Het innovatieversnellende platform Brave New Food lanceert een nieuwe zoektocht om jonge bedrijven aan gevestigde partijen te koppelen, deze keer met thema ‘Healthy Food Solutions’. Start-ups en scale-ups kunnen nu hun oplossing pitchen in verschillende categorieën. 

De nood voor gezonde voeding is hoog, zegt Brave New Food in het persbericht over de pitchronde. Bas Allart, een van de vier co-founders van Brave New Food: “Ongezonde voeding heeft ernstige gevolgen voor de menselijke gezondheid.” Allart benoemt dat steeds meer mensen, overheden, scholen en bedrijven actie ondernemen door gezondere voeding te promoten en te gebruiken. “Als gevolg hiervan zal de vraag naar gezondere voeding de komende jaren aanzienlijk toenemen. We hebben dus gezonde voedingsoplossingen nodig om aan deze toenemende vraag te kunnen voldoen.”  

Brave New Food helpt hierbij door jonge bedrijven te koppelen aan gevestigde firma’s en financiers. Doel is de transitie naar een duurzamer en gezonder voedingssysteem versnellen. Allart: “Jonge innovatieve ondernemingen bieden we toegang tot de markt, expertise, netwerk en financiële ondersteuning. Gevestigde bedrijven vinden via ons slimme oplossingen én komen op een andere manier in contact met collega’s uit de branche tijdens onze partnerevents.”

De zoektocht is een vervolg op de succesvolle eerste open call rondom duurzaamheid, waar 219 start- en scale-ups uit 21 landen aan meededen. Daar lees je meer over in het nieuwsbericht dat Voeding Nu in april plaatste over het Matchmaking Event. Inmiddels hebben een aantal nieuwe voedingsbedrijven en financiers zich aangesloten bij het platform, waaronder Bonduelle, Hessing, Stichting DOEN en De Breed & Partners.

Aanmelden

De open call Healthy Food Solutions loopt van 24 juni t/m 14 september. Daarna buigen de inmiddels 26 partners zich over de inzendingen. De start-ups en scale-ups met oplossingen die het beste matchen met de innovatiebehoeftes van de aangesloten bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie, worden uitgenodigd voor het Matchmaking Event op 14 oktober 2021. 

Brave New Food heeft vier richtingen geformuleerd voor het vinden van passende en kansrijke oplossingen:

  • Gezonder dagelijks eten & snacks met een hogere voedingswaarde en/of minder toevoegingen zoals suiker, zout en vet.
  • Oplossingen die gezondere keuzes en gedragsverandering makkelijker maken
  • Functionele voedingsmiddelen voor een betere algemene gezondheid, sneller herstel of betere (sport)prestaties
  • Technologische en wetenschappelijke oplossingen die de overgang naar gezondere voeding, diëten en een gezondere maatschappij ondersteunen.

Daarnaast is er een wildcard-categorie voor alle innovatieve gezonde oplossingen die niet passen binnen een van bovengenoemde subthema's.

Lees ook
Dutch Medical Food gaat samenwerking aan met Mediq

Dutch Medical Food gaat samenwerking aan met Mediq

Mediq, leverancier van medische hulpmiddelen, gaat de distributie verzorgen van de medische voedingsproducten van nieuwkomer Dutch Medical Food. De samenwerking heeft als doel meer vari√ęteit en flexibiliteit te bieden bij de behandeling van ziektegerelateerde ondervoeding.

PlantLab verviervoudigt oppervlakte productielocatie

PlantLab verviervoudigt oppervlakte productielocatie

Vanaf november 2021 breidt scale-up PlantLab uit met 11.000 vierkante meter indoor farm in Amsterdam. Op de locatie worden groenten en kruiden geteeld onder gecontroleerde, ideale omstandigheden.

Booster: nieuwe prijs voor initiatieven om obesitas te verminderen

Booster: nieuwe prijs voor initiatieven om obesitas te verminderen

Food Innovation Hub lanceert Booster, een wedstrijd voor initiatieven om obesitas te verminderen. Er wordt drie keer 30.000 euro weggegeven. Kandidaten kunnen zich tot 1 oktober 2021 aanmelden.