Brits onderzoek: veel zout in vleesvervangers

attachment-Salt

Vegetarische burgers en worstjes bevatten vaak net zoveel of meer zout dan hun tegenhangers van vlees, zo blijkt uit Brits onderzoek van de Consensus Action on Salt and Health (CASH).

Vegetarische burgers en worstjes bevatten vaak net zoveel of meer zout dan hun tegenhangers van vlees, zo blijkt uit onderzoek van de Britse organisatie Consensus Action on Salt and Health (CASH). Volgens CASH is vegetarisch lang niet altijd het gezonde alternatief voor vlees zo bleek uit haar onderzoek. De meest zoute vegaburger die de organisatie tegenkwam, bevatte meer zout dan drie zakken chips. Het saucijsje met het hoogste zoutgehalte stond gelijk aan ruim vijf zakken zoutjes.

‘Mijn zorg is dat mensen vegetarische producten kiezen, omdat ze denken dat deze gezonder zijn dan vleesproducten als je kijkt naar de hoeveelheid zout. Ons onderzoek toont aan dat dit niet noodzakelijk zo is', zegt CASH-voorzitter Graham MacGregor.

Onderzoek
De Britse voedselautoriteit FSA beveelt dagelijks 6 gram zout aan per volwassene per dag. Het zoutste vegetarische worstje in het onderzoek van CASH was Fry's Vegetarian Traditional Sausage met 2,8 gram zout, terwijl het varkenssaucijsje van Saintsbury's 0,7 gram bevatte.

Volgens Fry Group Foods, was de vegetarische worst groter dan het gemiddelde saucijsje en was de vleesvervanger kant-en-klaar, terwijl veel saucijsjes dit niet zijn.

CASH-voorman MacGregor: ‘Veel vleesproducenten doen er alles aan om het zoutgehalte in hun producten te verminderen. Ook fabrikanten van vegetarische producten zouden hier meer aandacht voor moeten hebben.'


Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...