Btw-verlaging op groente en fruit kan nog jaren duren

Groenten

 

Het kan nog jaren duren voordat de btw-verlaging op groente en fruit wordt doorgevoerd, schrijft Telegraaf. De techniek achter de btw blijkt grote veranderingen niet snel genoeg te kunnen verwerken.

De ICT-systemen van de fiscus zijn tientallen jaren oud, zegt het Telegraaf-bericht. Nadat in 2019 het lage btw-tarief verhoogd werd van 6% naar 9%, zijn er een aantal jaar nodig voordat het systeem opnieuw zo’n grote verandering kan doorvoeren. Ook blijkt het systeem moeite te hebben met het introduceren van een nieuw tarief naast de bestaande tarieven van 21% en 9%. Ook wanneer de techniek wel meewerkt, kan de btw nog niet onmiddellijk aangepast worden. Volgens een woordvoerder van het Ministerie van Financiën moet eerst gedefinieerd worden welke producten wel en niet onder groente en fruit vallen, wat voor afbakeningsproblemen kan zorgen.

Rabobank stelde eerder al vraagtekens bij de btw-verlaging op groente en fruit. Volgens marktanalisten van Rabobank betekent een verlaging van de btw niet automatisch dat de consument meer groente en fruit gaat kopen. Consumenten kunnen het geld bijvoorbeeld ook gebruiken om meer ongezonde producten te kopen. De analisten stellen daarom de vraag of een btw-verlaging de meest effectieve manier is om Nederland gezonder te laten eten.

Bron: Telegraaf, FoodHolland.

Lees ook
Project Kok in de klas leert basisschoolkinderen over smaak en koken

Project Kok in de klas leert basisschoolkinderen over smaak en koken

Vanaf deze week gaan zestig professionele koks om een kookles te verzorgen op zestig basisscholen in Nederland, voor het event Kok in de klas. Het event is bedoeld om kinderen te leren over smaak, koken en het koksvak. Ook wil de organisatie kinderen laten kennismaken met meer verschillende soorten groenten en fruit.

Scholen, maak een gewoonte van gezond!

Scholen, maak een gewoonte van gezond!

De meeste kinderen eten veel minder groente en fruit dan aanbevolen. Onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in samenwerkingen met externe partijen toont aan dat die hoeveelheid twee keer zo groot is op scholen waar een 10-uurtje met groente of fruit de regel is. Zowel ouders als scholen zijn hierover positief.

HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

Met een nieuwe campagne wil groentefabrikant HAK consumenten bewust maken van de herkomst van hun groenten en laten zien dat er op de Nederlandse akkers een grote variatie aan groente groeit.