Campagne ‘Trommel zonder Rommel’ wil gezondere broodtrommels voor scholieren
In de broodtrommels van scholieren zit vaak weinig groente of fruit. Daarom is deze week de campagne ‘Trommel zonder Rommel’ van start gegaan. Met deze campagne willen initiatiefnemers Lidl en Voedingscentrum de lunch van basisschoolkinderen gezonder maken.
Wetenschappers uit Amsterdam en Wageningen onderzochten de lunch van scholieren op zeven Nederlandse scholen. Hiervoor keken ze in de broodtrommels van ruim vijfhonderd basisschoolkinderen. Daaruit bleek maar in 6% van de trommels groente te zitten en in maar 5% fruit. 43% van de scholieren had een suikerhoudend drankje bij zich en 19% alleen wit brood. Bijna de helft van de trommeltjes bevatte ook bewerkt vlees en ruim een kwart had zoet beleg op brood. De resultaten van het onderzoek werden maandag 29 augustus gepresenteerd tijdens de start van de campagne op basisschool Geert Groote in Dordrecht. Jaap Seidell overhandigde de eerste Trommel zonder Rommel.
In een informatiebrochure die onderdeel is van de campagne geeft het Voedingscentrum ouders tips om kinderen een gezondere lunch mee te geven. Bijvoorbeeld om verschillende gekleurde groenten in de lunchtrommel te doen en volkorenbrood mee te geven in plaats van witbrood. Ook raadt het Voedingscentrum aan om kinderen water mee te geven in plaats van drankjes met suiker.
Bron: Metro
Geen nieuws van Voeding Nu meer missen? Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag het laatste nieuws.
|
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Foodwatch: Te veel pesticiden in fruit voor kinderen
Er zitten te veel pesticiden in fruit dat populair is bij kinderen, zoals mandarijnen en sinaasappelen. Dat concludeert Foodwatch na een analyse van de residu-cijfers van groente en fruit van Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA).
Kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding inperken
Om de gezonde keuze makkelijker te maken, wil het kabinet reclames voor ongezonde voeding die gericht zijn op kinderen wettelijk inperken. Staatssecretaris Van Ooijen komt met een wet die kindermarketing voor ongezonde producten moet tegengaan. Voor gezond eten en drinken blijft reclame gericht op kinderen wel toegestaan.
Column | Vraag en aanbod
Mijn vader en ik zijn in het ziekenhuis. Tijdens zijn onderzoek zit ik in de koffiebar met een kop koffie. Ik klap mijn laptop open. Bij het opstarten valt mijn oog op de menukaart. Een broodje kip, gebak, een koffiekoek, appelflap, worstenbroodje en een croissant. Bijna onderaan de lijst staat ook nog een broodje gezond.