Campagne ‘Zo kan het ook’ moet balans brengen tussen plantaardige en dierlijke eiwitten

3 juni 2019 Geranne Vegter

Zo kan het ook’ is de slogan van een meerjarige nationale campagne voor een plantaardiger voedingspatroon. #zokanhetook stelt voor om een keer een paddenstoel te nuttigen in plaats van een gebakken ei en geeft een visuele suggestie om een haring te vervangen door zeewier.

Initatiefnemer Green Protein Alliance heeft als doel om de eiwitbalans in het Nederlandse voedselpatroon te brengen naar vijftig procent plantaardige eiwitten in 2025. Voedingsconsultatie en -communicatiebedrijf Green Food Lab voert de #zokanhetook-campagne uit.

Voedselconsumptiepeiling

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu meldt dat Nederlanders 61 procent van hun eiwitten uit dierlijke producten haalt. Dit bleek uit de laatste voedselconsumptiepeiling (2018).

Het Nederlands Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) vindt dat consumenten, maatschappelijke organisaties en de levensmiddelenindustrie beiden moeten werken aan een duurzamer dagelijks menu. Eén van de vier aangrijpingspunten die het PBL noemt is een verschuiving in het eetpatroon naar meer plantaardige producten.

De actie is in het leven geroepen om het vinden van een balans te versnellen.

Nieuwe klassiekers

De campagne gebruikt beelden van populaire dierlijke voedingsmiddelen die zijn vervangen door plantaardige alternatieven. De campagne gebruikt een webplatform om recepten met deze plantaardige alternatieven, de nieuwe klassiekers, te delen.

Altijd op de hoogte blijven?