Canadezen met een hoge SES kiezen vaker voor producten die minder milieubelastend zijn

attachment-bol

Canadezen met een hoge sociaaleconomische status (SES) blijken steeds meer voorkeur te hebben voor voedingsproducten die minder milieubelastend zijn. Dat blijkt uit een studie die is uitgevoerd door Emily Huddart Kennedy en haar collega’s aan de universiteit van Toronto.

Kennedy verdeelde 800 ‘supermarktgangers’ uit Toronto in vier groepen: mensen met een hoge SES (Foodies), deelnemers die producten kiezen met een lage klimaatbelasting (Ethical eaters); een derde groep zonder deze beide kenmerken en een vierde groep met beide kenmerken. Ook noteerden  de onderzoekers onder andere het inkomen, het beroep, en de opleiding van de deelnemers.

Milieu wordt belangrijker?

De deelnemers in de vierde groep met kenmerken van een Foodie (groep één) en Ethical eater (groep twee) blijken veruit de hoogste SES te hebben. Ongeveer een kwart van de Foodies verdiende meer dan 100.000 dollar per maand. Dit was relatief een hoog bedrag in vergelijking met de andere deelnemers. Dit percentage was nog hoger in de groep van de Ethical eater, 40 procent. Aan de andere kant van het spectrum hadden mensen die zichzelf noch foodies, noch ethische voedselconsumenten vonden, de laagste sociaal-economische-status. Deze groep kiest het minst vaak voor voedingsproducten die minder milieubelastend zijn.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...