‘Clean label’ overkoepelende trend voor 2016

attachment-Voedingstrends

De grotere behoefte van consumenten aan producten met minder kunstmatige toevoegingen is een overkoepelend thema voor de voeding- en drankentrends in 2016, meldt Innova Market Insights.

Consumenten willen terug naar de basis, waardoor het aantal producten met claims zoals ‘vrij van’ en ‘biologisch’ toeneemt. Lu Ann Williams, van Innova Market Insights, meldt dat deze trend zich doorzet in 2016. Het bedrijf heeft vijf trends op een rij gezet die het komende jaar te verwachten zijn.

‘Clean label’

In 2015 was er een grote vraag naar producten met minder kunstmatige toevoegingen en meer transparantie, de zogenaamde ‘clean label’ trend. De grootste stijging van productontwikkeling op dit gebied zijn de biologische producten. Dit blijft een belangrijk platform voor productontwikkeling in de toekomst, meldt Innova Market Insights.

‘Vrij van’ producten

Vanuit de consument is er een grote vraag naar producten die vrij zijn van onder andere gluten, ook als dit niet medisch noodzakelijk is. De hoeveelheid glutenvrije producten is hierdoor de afgelopen tijd toegenomen. In de toekomst neemt ook de vraag naar producten die vrij zijn van andere voedingstoffen, zoals lactose/melk, ook toe, toont het onderzoek van Innova Market Insights.  

Flexitariërs

Consumenten eten steeds minder vlees om gezondheidsredenen, het duurzaamheidsaspect en vanwege de zorgen om dierenwelzijn. Het aantal flexitariërs is hierdoor toegenomen. Deze ontwikkeling vraagt om technologische ontwikkelingen omtrent smaakbevordering van vleesvervangers. Het ontwikkelen en promoten van diervriendelijke processen en het gebruik van alternatieve eiwitbronnen in de productontwikkeling staan hierbij centraal.

Alternatieven conserveringsmiddelen

De methodes om voedsel te verwerken die al langere tijd worden gebruikt, worden door consumenten gezien als ‘natuurlijk en authentiek’. De gezondheidsvoordelen van gefermenteerde levensmiddelen vinden een toenemend bewustzijn bij westerse consumenten. Milde conserveringstechnieken zoals HPP kunnen ook succesvol zijn als ze worden beschouwd als een nieuw alternatief voor conserveringsmiddelen, aldus Innova Market Insights.

Groentenconsumptie

Consumenten zijn zich bewust van het belang om meer groente te eten, maar vanwege de smaakverwachting voldoen de meeste mensen niet aan de richtlijn. De strategie om kinderen meer groenten te laten eten door ‘verborgen’ groente in producten aan te bieden, werkt ook bij volwassenen. De opkomst van bijvoorbeeld smoothies en pasta’s rijk aan groente zijn hier het voorbeeld van. 

Lees verder op Voeding Nu online:

Fred Brouns: ‘Glutenhype binnenkort voorbij’

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...