Colruyt: Nutri-score niet stigmatiserend

Nutri-Score_scan_Boni_Bio_havermout

Het Nutri-Score label is volgens de Belgische Colruyt Group een solide basis voor een goed geïnformeerde voedingskeuze, waarbij het de taak is van de retailer om te informeren, en die van de klant om te beslissen. Het is niet de bedoeling om een oordeel te vellen of te stigmatiseren.

Dit gaat op voor zowel de A-scorende producten als de D’s of E’s. Al deze producten kunnen een plaats hebben in een evenwichtig voedingspatroon.

Een op twee Boni Selection producten

Vandaag zijn er 1 op 2 van de Boni Selection voedingsproducten die het label op de verpakking dragen, voornamelijk in de categorieën (vers) bereide gerechten, oliën, kaas, yoghurt, veggie vers, pasta, rijst en conserven. Aan dit tempo wordt voorzien om het hele Boni Selection assortiment tegen het najaar van 2020 omgeschakeld te hebben.

Begin volgend jaar liggen ook de eerste Spar Colruyt Group producten met een Nutri-Score op verpakking in de rekken. 

Nutri-score online

Sinds september 2018 kunnen  Belgische consumenten de Nutri-Scores van de 20.000 producten in de Colruyt winkels (zowel eigen merken als nationale merken) online raadplegen. Dat kan via de SmartWithFood app, de MyColruyt app, op de website van Colruyt en op het Collect & Go platform. Colruyt was de eerste retailer die dit mogelijk maakte, en wil ook verder blijven inzetten op dit digitale aspect.

NS-op-SWF-app--169x300

Nutri-score op etiket

Ook in de fysieke winkels wil de retailer klanten zo goed én zo transparant mogelijk begeleiden in hun bewuste voedingskeuzes via Nutri-Score. Bio-Planet startte midden juni 2019 met een project om het Nutri-Score-label uit te rollen op het prijsetiket en test dit momenteel bij 4 categorieën: ontbijtgranen, vers brood, chips, yoghurt (incl. plantaardige alternatieven) in 4 pilootwinkels – zowel voor eigen merken als nationale merken.

Okay volgt

Ook de winkelformules OKay en OKay Compact zullen vanaf oktober 2019 de mogelijkheid testen om de Nutri-Score van producten in de winkel op het prijsetiket mee te geven, om zo de klant ook instore zo volledig mogelijk te informeren. In eerste instantie zal de Nutri-Score zichtbaar zijn op het prijsetiket van de producten binnen de categorieën yoghurt en plattekaas, ontbijtgranen, koeken, bereide maaltijden en brood & bake-off (eigen merken en nationale merken). De test zal doorgaan in een 12-tal OKay en OKay Compact winkels.

Samenstelling verbeterd

Binnen het bestaande project waarbij het voedingsteam van Colruyt Group, waar mogelijk, de nutritionele samenstelling van de eigen merken verbetert (en dat al enkele jaren loopt), waren er door deze verbeteringen ook enkele Nutri-Scores die wijzigden. Enkele voorbeelden zijn de Boni verse kaas met vruchten (van C naar B), de Boni taboulé (van C naar B), en de lasagne bolognaise van Boni (100gram - van B naar A).

Cooking Class

De winkelformule Colruyt zal Nutri-Score tijdens de eerste les van het schooljaar Colruyt Cooking Class behandelen, om kinderen goed te informeren over het Nutri-Score verhaal.

Lees ook
Kijktip: Case study over gedragsverandering, “Why does David Goggins love to suffer?”

Kijktip: Case study over gedragsverandering, “Why does David Goggins love to suffer?”

Tijdens de zomerperiode deelt de redactie van Voeding Nu elke vrijdag een kijk-, luister- of leestip. Vandaag tippen we de case study van youtuber Kiana Dochtery over wereldberoemd atleet David Goggins.

Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

De transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten is een van de belangrijkste items binnen de food innovatie. Met een groeiende wereldbevolking en de klimaatverandering is ons huidige dieet weinig toekomstbestendig. We moeten minder dierlijk eiwit consumeren. De uitdaging is om consumenten zover te krijgen dat ze kiezen voor een plantaardig alternatief.

‘Onder welke omstandigheden zijn nudges effectief en aanvaardbaar?’

‘Onder welke omstandigheden zijn nudges effectief en aanvaardbaar?’

Die vraag onderzocht Laurens van Gestel, die op 2 juli promoveerde bij de Universiteit Utrecht. De sociaal- en gezondheidspsychologie onderzoeker wierp een psychologische blik op wanneer en voor wie nudges effectief en aanvaardbaar zijn.