Column Suzan Tuinier: Corona-troost, werken aan weerstand

Woman writing

In een e-mail vraagt de juf mijn dochter een dagboekje bij te houden, zodat ze later kan teruglezen wat er is gebeurd. Opeens komt het nóg meer binnen, wat zijn we in een bizar tijdperk beland. Ik heb moeite om het te bevatten, plof op de bank en heb zin om fles wijn en een zak chips open te trekken. Maar mijn kennis over vitamines wint het van de verleiding en ik maak samen met mijn dochter een groenteschotel.

Als er een moment is om gezond te eten is het nu, dat weten wij voedingsexperts natuurlijk als geen ander. Naast de macronutriënten is het zaak om genoeg weerstandsvitamines binnen te krijgen: A, C, B6, B11, B12 en vitamine D. En de mineralen die bijdragen aan een goede weerstand: ijzer, koper, zink en selenium.

Corona op afstand?

Moeten we extra veel van die vitamines nemen om Corona op afstand te houden? Uit onderzoek blijkt dat een hoge dosering vitamine C kan helpen om een verkoudheid te verkorten én te zorgen dat de klachten milder zijn. Zou dat ook gelden voor het Corona-virus? Dat weten we niet. We weten vooral nog heel veel niet. Maar er zijn wel aanwijzingen dat bepaalde voedingsstoffen juist nu belangrijk zijn. Selenium bijvoorbeeld, dat zorgt voor de aanmaak van seleno-proteïnes, die een belangrijk onderdeel zijn van ons immuunsysteem. Bij een infectie daalt het seleniumgehalte in het bloed, waarschijnlijk omdat weefsels het dan nodig hebben. Het lijkt dus belangrijk om daar voldoende van binnen te krijgen.

Weerstand

Om je weerstand verder te versterken doen we naast kiezen voor gezonde voeding nóg een beroep op de wilskracht: bewegen. En dat is een uitdaging als alle sporttrainingen zijn afgelast, net als veel sportevenementen. Mijn grote doel dit voorjaar - de marathon van Rotterdam -wordt verplaatst. Toch maak ik een afspraak met mijn hardloopvriendin. We appen als we het zat zijn thuis. Dan trekken we onze sportkleren aan en vluchten het huis uit. Zo geeft hardlopen toch een beetje troost.

Er is nog iets wat troost geeft: ik zie veel collega’s doorgaan met hun werk en creatieve oplossingen bedenken om dit te kunnen doen. Door de rust in mijn hoofd kom ik ook tot nieuwe inzichten en bedenk ik me wat ik kan doen. Mijn kennis over vitamines en mineralen delen en vragen hierover beantwoorden bijvoorbeeld.

Dat doe ik komende vrijdag in deze webinar: https://event.webinarjam.com/register/3/44rzps7.

Die wijn en die chips neem ik niet. Althans niet iedere avond. En ik hou de moed erin. Zullen we elkaar daar zoveel mogelijk bij proberen te helpen? Nu moeten we alleen nog maar hopen dat het dagboekje van mijn dochter uit zo min mogelijk bladzijdes zal bestaan.

Auteur: Suzan Tuinier suzan-tuinier-klein

S. Tuinier is diëtiste en communicatie-deskundige

Lees ook
Leestip: Salt, sugar, fat door Michael Moss

Leestip: Salt, sugar, fat door Michael Moss

Elke vrijdag deelt de redactie van Voeding Nu een kijk-, luister- of leestip. Vandaag tippen we het boek Salt, sugar, fat van Michael Moss.

€1,2 miljoen voor vitaminestart-up Yummygums

€1,2 miljoen voor vitaminestart-up Yummygums

Vitaminemerk Yummygums heeft €1,2 miljoen aan investeringen binnen gehaald via een groep business angels an Rabobank. De Nederlandse start-up gaat het groeigeld gebruiken voor marketing en uitbreiding in Europa.

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

22% van de Nederlanders eten sinds de coronacrisis gezonder en 12% juist minder gezond. Dit kwam uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) naar het effect van de pandemie op ons eetgedrag.